Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 8 november 2020

Sillastryberi och gäddeskägg

Hösten är lång och värmerekorden avlöser varandra.

Det fiskas alltjämt och flera är rapporterna som dimper in.

Själv har jag varit ute på ett par kortare turer med båten och fångat lite fisk. Idag firade vi fars dag med att åka ut på sjön, Liv var inte så imponerad så det blev bara tre kast.



Jag har också fått hem Jörgen Wiklunds fantastiska fiskbok om sötvattensfiskar som jag har haft en liten del i framtagandet av när jag hjälpte Jörgen med solabborrar till bokens foto. I boken är det foto på samtliga av Sveriges sötvattensarter.

Men jag har i alla fall hunnit fånga en 3 kilos gädda och 13 abborrar.

Linus har också fångat gädda och skriver så här;

"Kraaaaaaaa igår så bestämde jag att jag skulle ta gäddan och sillen till en arttävling som Billy Affelin har hand om så jag åkte direkt till Amhults damm efter att jag hade gjort Muntligt NÄP i engelska väl framme vid sjön så dröjde bara 2 kast tills det small till ordentligt i spöt och en rejäl fight inleddes tillslut lyckades jag håva ett fint gäddeskägg så hade tagit mitt skeddrag. Jag uppskattade gäddan till ca 2 kg och bad en förbipasserande att ta ett foto med mig och gäddan innan jag släppte tillbaka den."


"Nu var jag riktigt nöjd och gjorde några mer kast för skojs skull innan jag gick till ett kafé för att käka lunch. Efter lunchen tog jag mig till Sannegårdshamnen där jag mötte upp med Billy Affelin och började strypa fina sillar sen dog fisket ut och jag packade ihop och tog mig hem."

Även Iris och Axel har strybd sill!

Linus 44p
1 gädda 2kg
10 sill 2x 2hg
3 vitling

Iris 50p
37 sill 5x 2hg
4 vitling

Axel 132p
2 torsk 5hg
1 rötsimpa 110g
5 svart smörbult 4x13cm
40 sill 300g, 3x 200g
3 gråsej
1 abborre

Hasse 43p
1 gädda 3kg
13 abborre

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar