Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 28 oktober 2010

Hasse tar en art till!

Ja idag kunde jag lägga till ytterliggare en art på årets lista, en art som man tar för givet och som ska vara lätt, men i år kom den inte upp för ens slutet av oktober! Det är såklart regnbåge som jag talar om. Dagens fiske med eleverna var förlagt i det undersköna Gustavsfors i Helgeån, ett område som är mest kännt för att det planteras in friskt med regnbåge där. Totalt åtta regnbågar på 20 pers är inte jättebra men i ösregn och högt vattenstånd får det ändå ses som godkännt. Min båge var den sista upp idag (lät eleverna ta först ;) Det var ingen bjässe heller (ca 8hg), men det var riktigt skoj på UL-spöt med en liten myranspinnare i en strid ström. Kampen var ganska lång trots att jag pressade bra men till sist kunde eleverna få öva sin håvningsteknik och art nummer 47 i Sverige i år var landad. Nu återstår sik och två till för att nå en mycket speciell gräns.


Så här såg regnbågen ut. Liten men fin, nu rensad, vakuumförpackad och fryst ;)

8p upp för mig.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar