Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 8 januari 2011

Årets första fisk och tillökning!

Då var jakten på ligaguldet igång igen! Första fiskarna fångades under gårdagens pass på Grytsjön, liksom så många gånger förut blev det abborre som fångades först och i år var det jag, Hasse, som hade turen att ta den första. Adam lade ett pass efter lake för ett par dagar sedan men gick bom.

Vädret var fantastiskt och isen var tjock men tyngden av snön hade pressat upp vatten på vissa ställen och där var det dubbla islager och slask. Faktiskt hade någon annan varit där och fiskat pelagiskt mitt i sjön på platser där det är runt 40 meter djupt. Kanske är det där de stora gäddorna går?

Själv gick jag mot ett stenröse jag observerat från ekan på sommaren och mycket riktigt stod det fisk där.



Efter ett par missade försiktiga napp så lyckades jag få upp årets första fisk. Abborren i Grytsjön är väldigt färgglad med röda fenor och tydliga svarta ränder.

I samma hål fick jag ytterligare en abborre och tappade fyra försiktiga napp.

Abborrarna åkte direkt i den vita vattenfyllda spannen som syntes på bilden. Här skulle metas gädda.

Jag hade mina två ismete spö med Norge-multirullar på. 400 meter lina borde räcka...

På totalt tre pimplade abborrar hade jag faktiskt tre napp från gäddor och en av dem lyckades jag kroka. En rejäl rusning i början slutade med en kort och odramatisk drillning och årets första gädda var ett faktum. 1,5kg fick simma tillbaka och jag hade ingen fisk med mig hem.





Det var dock en oerhört vacker dag på sjön, avlägset hörde jag ljudet från en motorsåg men annars var det helt ljudlöst på sjön förutom ljudet av några fåglar med vårkänslor och knarrandet från rullarna när gäddorna högg.

Fram emot tretiden gick så solen ner bakom träden och dimma började stiga från isen. Det fick bli hemfärd och jag var väldigt nöjd med årets första fisketur.




Under denna vackra dag föddes dessutom Albin och Linda P´s första barn, en liten kille som kanske en dag blir fiskeliga vinnare?

Grattis till de nyblivna föräldrarna!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar