Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 16 november 2011

Håkärringsinspererad gäddtrolling och lakemete

Igår var det föredrag med Frederic Kullin i Kungsbacka och jag var där och blev väldigt inspirerad!

Lite extra roligt var att Frederic visade bilder med flera av mina elever och kollegor på. En av mina elever, Anton, var uppe och praktiserade hos Frederic Kullin under det så mytomspunna moratorsk äventyret med bland andra Irvin från NKML och idag var jag och Anton i samma båt på sjön när det var gäddtrolling på schemat, så vi hade mycket intressant att snacka om. Med håkärringsfisket som Frederic berättat om färskt i minnet så blev varje bottennapp spännande x)

Det var även riktigt kul att träffa flera legendariska namn inom specimenfisket igår. Jag fick tips om paddtorsk och bergvar från Mattias Jonsson. Intressant kuriosa om bonitofångsterna från Henke (Henkes fiskeblogg) och blev inbjuden på efterfest av Team-Isola Markus men jag skulle ju upp klockan fem och åka ner till Skåne för trolling så det får bli en annan gång :) Satt också och diskuterade allt från småspigg till lax med artjakt-Patrik vilket alltid är väldigt skoj!


Åter till trollingfisket..

Vår båt landade bara tre gäddor och mitt spö inte en enda men totalt på elva fiskande och tre båtar landade vi ett 20-tal gäddor idag.

Inga håkärringar men tung-gung från 2-3 kilos gäddor i god kondition bjöd sjön på idag.






Det var väldigt svårt att se något tydligt mönster i gäddhuggen idag även om de flesta högg nära botten på ca: 8meters djup.

Det var alla olika konstiga färger och former som levererade idag, men trots att jag bytte drag ett par gånger så hade jag bara en fisk som var framme och nafsa på wobblern -den försvann dock när jag gjorde mothugg.

Adam valde att testa ny lokal för lakemete igår istället för att åka till Kungsbacka. Det visade sig var klokt då han slapp komma hem runt midnatt och dessutom kunde landa två lakar på 0,5 respektive 0,8kg om jag inte missminner mig.

26 poäng till Adam.

Även jag tog en liten testrunda med Staffan ikväll. Det blev ingen lake för oss dock, men underliga napp avlöste varandra, kändes som något helt annat än lake och misstankarna gick mot färna eller id men vi lyckades inte kroka en enda fisk denna gången.

Imorgon blir det eventuellt lite lakemete i Osby men jag ska på möte om fiskevårdsåtgärder så vi får se om jag kan hitta någon lucka?

Tight lines!

/Hasse

3 kommentarer:

  1. Lyckades med sämre gäddfiske än mig alltså? Skicklig! Var nog jag som jinxade dig...

    SvaraRadera
  2. Hadde vært morsomt å se det foredraget, får håpe det blir noe lignende i Norge en gang også. Markedet er jo der.. Hils Anton :)

    SvaraRadera