Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 29 november 2011

Nytt pb och rekord i antal arter på ligan!

Ja idag var det fiske på schemat!

Sent omsider kom jag ner till Skräbeån och anslöt till de mer morgonpigga eleverna. De berättade att det hade nappat ganska dåligt på morgonen men ett par elever hade lyckats landa sina första sikar och någon riktigt fin firre på drygt 2 kilo.

Vi hade fiskekort i zon 2 och det var inte alls mycket folk här. Zon 1 var belamrad med fiskande och i zon 3 satt det också flera stycken varav några bottenmetade och körde mormyshka..

Jag testade min match-topp på mitt drennan spö och körde flötmete med mask-maggot.

Snart guppade flötet upp och ner och på ungefär 1,5 meters djup dök det plötsligt bakom en sten.

-Mothugget satt! Härliga gungningar och en lite för löst slirbroms gjorde att fisken gick ut några meter innan jag kunde vända fighten till min favör!

Kände direkt att det inte var en liten 8 hektos som jag brukar ta och pulsen höjdes.

En elvev kom springande med håven i högsta hugg och frånsett några rullningar i ytan blev håvningen odramatisk.

Nytt pb lyder 1,55kg och 54cm. Inget monster direkt men en höjning med ett halvkilo är ju inte fel.

Det var lite kul att det var en hane för hanarna är nästan alltid mindre och dessutom känns det på något sätt som att det är honorna som är de viktigaste vid föryngringen...

Jag behöll fisken, sik är en av mina favouritmatfiskar.



Trots att jag fiskade länge och väl på samma plats och att jag hade en fyra fem pill till så fångade jag ingenting mer.

Pb-fisken gjorde dock att dagen var räddad. Vi fick totalt 12 sikar på 8 fiskande så det var ok. Speciellt som ett par elever fick sina första och största sikar hittills.

Största fisken som fångades idag i ån var också den största för säsongen i Skräbeån och vägde 3,53kg om jag inte minns fel.


De har lite lustig näsa och mun men är rackans goda och vackra fiskar.

Mask maggot var min kombination idag men det mest vinnande konceptet tycks ha varit fyra maggots på kroken, varannan röd, varannan vit :)







Lite dystert väder men när vi gick upp i strömmen och kollade lekte sikarna för fullt vilket värmde fiskarhjärtat.

Vi såg flera bumlingar och drömde óm hur det hade varit att fiska i förbjudna zonen.. huffa!

30 poäng till mig gav fisken och nu är det bara en månad kvar av året så jag kan ärligt säga att jag vittrar seger!




Bland det mest spektakulära idag var dock att detta var min 54:e art i Sverige för året, vilket är nytt rekord på ligan i antal arter på ett år för en person.

/Hasse

2 kommentarer:

  1. Härligt! Grattis! 54 arter är galet imponerande för övrigt!

    SvaraRadera
  2. Tackar :) har haft ett otroligt bra år!

    SvaraRadera