Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 24 februari 2013

Kul artfiske på Gullmaren med Hasse och Marcus

Klockan 05:00 i morse hämtade Marcus upp mig i Varberg.

Det var dags för artfiske på Gullmaren igen!

Vi var på plats före solen och snart hade Marcus landat dagens första fisk, en skamskädda.


Vi satte först ut ett par bottenmeten efter rocka, paddtorsk och annat spännande som kan tänkas vilja knapra i sig en sillbit eller räka från bottnen. Sedan testade vi fiske med häcklor.

Sten-Sture från SG Zander dök upp och berättade upphetsat att guldlax eller möjligen silverfisk kom upp på isen från några sillfiskare som satt bredvid Sten-Sture igår. Vi diskuterade varför rockorna var så luriga att fånga och uppträdde så slumpartat innan han och hans kumpan gick längre ut på Fjorden.

Jag hade en plan på att försöka fånga ligans första vitlinglyra då Marran gett mig ett mycket hett tips igår!

Det gick dock inte att freda sig från alla sillar och gråsejar som gick omkring i frivattnet så både jag och Marcus fyllde på betesfiskförrådet, efter ett 20 tal sill och en handfull sej så kände jag plötsligt att något mycket litet ryckte i andra änden av linan!!

Försiktigt drillade jag upp fisken och kände bara med jämna mellanrum att fisken verkligen var kvar på kroken...

Det är få fiskare som blir så exalterade som jag, Adam och "Jakten på hundra arter - Patrik" när vi känner att det är något mycket litet som huggit på våra fiskegrejer. Detta i synnerhet om man vet att någon obskyr liten art finns i området, så är det att vara artjägare ;)

När fisken kom upp ur hålet, hördes ett glädjevrål över hela Gullmaren.

Rockafiskare från när och fjärran spanade avundsjukt, blickande bort mot den gulklädde skäggapan som nu hoppade upp och ner. De lugnade sina nerver när de såg att det var en liten microfisk som kommit upp och skrockade gott åt artfiskenörden.

Marrans tips om vitlinglyran visade sig vara klockrena!! TACK MARRAN!


Ligans första vitlinglyra! Enorma 12,9cm.

Vitlinglyran ser ut som en blandning av vitling och bleka med färg som vitlingen men till skillnad från vitling ett rejält underbett liksom blekan.

En glad och nöjd Hasse som redan efter ett par timmar kunde konstatera att dagens fiske redan var lyckat.


Detta var dessutom min 70:e art i Sverige. Senast jag fick en ny art i landet var i somras när glyskoljan blev nummer 69.

Glädjen blev än större när Marcus strax efter anammat metoden och landar sin första vitlinglyra!!

Min glädje mattades dock något när det visade sig att Marcus fisk nu var ligarekord med sina 14,9cm. Vilken fräckhet!


Adam skrattade hemma i lägenheten när han fick höra att Marcus omedelbart övertagit ligarekordet.

Nu dök artjakts-Patrik upp!

Patrik skickade ut sina ismeten och ställde sig med oss för att bända lite sill till betesfisk.


Vitling, sandskädda och gråsej kommer upp men ismetena ligger mer och mer still.

Till sist åker Patrik hem igen och vi väljer att avsluta på lite grundare vatten för att se om det nappar bättre där?

Direkt när jag skickar ner första bottenmetet nappar det.

En rejäl fight avslutas än mer dramatiskt när en stor vitling och en liten sandskädda får syna hålet.

Men vad är det som hänger på vitlingen?

En nejonöga!!!

Nejonögat som jag är relativt säker på var en flodnejonöga släppte taget i hålet och Marcus missade precis den när han sträckte sig efter den.

Vitlingen hade ett rejält sugmärke på sidan där nejonögat suttit.


Här syns bettet tydligt!


Det nappade bra här inne på det grunda och Marcus körde lite rödingblänke på pimpelspöt.

Plötsligt ropar Marcus!! Det är något annat!!

Marcus hade landat sin första rödspätta hittills. Kul fångst eftersom de verkar öka igen efter att ha varit hårt ansatta av nätfiske. Självklart sattes fisken tillbaka.


Mot eftermiddagen blir vädret riktigt glassigt!


Jag kör också lite pimpel och får min första pimpelgråsej - inget monster men kul ändå.


Det blir några småtorskar som självklart returneras men även på det grunda mattas fisket av efter en stund och vi packar ihop.

En varning för bananskal på isen.. extra halt!!




Marcus fick totalt 9 sandskäddor, 53 sill, 11 gråsej, 2 makrill, 1 vitling, 2 vitlinglyra (nytt ligarekord på 14,9cm), 1 rödspotta och 2 torskar.

Hasse fångade 3 sandskäddor, 31 sill, 7 gråsej, 5 vitling, 1 vitlinglyra (ny art på ligan, nytt ligarekord längd 12,9cm) och 1 torsk.

Totalt ger detta Marcus 199 poäng och Hasse håvar in 287 poäng!

Detta ger lite omstruktureringar i tabellen då Marcus passerar både Andy och Albin upp på en sjätteplats.

Hasse går förbi Berra och Adam upp på tredjeplats.

Måste säga att detta är ett sjukt kul fiske och om inget oväntat händer med isen (som idag var ca 20cm) så åker jag nog till Gullmaren om en vecka igen ;)

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar