Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 23 september 2013

Grönling!!!!

Helgen spenderades i goda vänners sällskap längs Skånes åar!

Hade det inte varit för alla vattenkraftverk och vandringshinder hade vi nog haft ett av världens häftigaste fisken i rinnande vatten i Sverige.

Men det är sjukt häftiga sträckor kvar på sina ställen!


Fuktigt och ganska varmt gjorde att det nästan kändes som att man gick i en regnskog.

Jag och Rasmus som var först på plats bestämde oss för en tävling sinsemellan.

Helgens tävling bestod av två delar, flest arter och störst fisk!

Rasmus började med en liten stationär öring.



Och jag kontrade snabbt med en liten borrebus! 



Mörten bockade vi båda av och jag knåpade upp öringen jag med.

Nu kom Art-Patrik! Målet för kvällen var att testa mörkerfisket då platsen enligt elfiskeregistret ska vara full med grönling en art som ingen av oss hade inför kvällen.

Fisket var lite trögt men efter att Rasmus tagit den enkla vägen och simmat över floden för att ta sig till några heta platser på andra sidan så inledde jag och Patrik en våghalsig färd genom regnskogen. Dem ledde över stock och sten, genom snår och träsk, upp för ett vattenfall och förbi en dödsmaskin som vaktade ett gammalt vattenkraftverk mot eventuella militanta biologer med fiskvandringsvägsidéer..

Väl på andra sidan hörde vi en ropande och stojande Rasmus, vi hann på håll se han fighta och landa en fin fisk innan vi kom fram! Så slog Rasmus till med en ny art för sin del - färna!

foto: Patrik Andersson

En fin första färna på 50cm och 1,650kg.


Det började nu mörkna och vi drog oss tillbaka upp längs amazonas biflöde för att byta ut våra storlek 4 krokar till betydligt mindre.

Spread out!

Jag sätter mig bakom en stenbumling med ett litet bakvatten och slänger ut min frilina.

Efter bara en 15 minuters fiske hörs glada utrop och ficklampor syns mellan träden, Patrik har landat en grönling!!

foto: Patrik Andersson

Det är ny art för Patrik och den 71:a arten i Sverige för den goa Göteborgaren!

Nu höjs stämningen avsevärt och jag synar Patriks fångstplats noga innan jag lägger ut mitt bete på en plats som ser liknande ut.

Jag väntar några minuter och när jag lyfter spöt nästa gång känner jag sprattel i andra änden av linan!

foto: Patrik Andersson

En skäggtömsprydd liten gynnare landar i min hand och jag ger ett glädjeskrik!

foto: Patrik Andersson

Även min 71:a art i Sverige och återigen utjämnat i den statistiken :)

Knappt stolt!

foto: Patrik Andersson

Denna är något större än Patriks och möter 11cm.

Både jag och Patrik har kört frilina med något enstaka blyhagel men Rasmus envisas med att grönlingen ska gå att bolta!

En 60-grams tyngd med en 4cm lång tafs efter läggs på plats bredvid en sten där Patrik skymtat en fisk i lampskenet!

5 minuter senare har Rasmus landat sin andra nya art för kvällen - grönling!!

foto: Patrik Andersson

Sjukt coola fiskar som ändå har rätt stor mun och en stor aptit för mask!

Så här ser de ut ovanifrån.


Nu var vi nöjda och lät grönlingarna vara för den här gången.

Patrik åkte hem medan jag och Rasmus åkte för att testa helgeåns gösar.

Det var trögt, jag missade en fisk på bottenmete med mört, men vi fick bara småbraxen på de maskagnade bottenmetena.

Vi gick och lade oss för på morgonen skulle vi få förstärkning!

Christian, hans lillebror Jonas och kompisen Hubert dök upp vid sextiden på morgonen, laddade till tänderna med fiskgrejer!

Fram till lunch körde jag och Rasmus vidare på vår tävling och Rasmus stod till sist som segrare med färnan som största fisk medans jag vann artmängden med 6-5 i arter.

Efter att ha kört Rasmus till tåget så fortsatte jag att fiska med grabbarna grus och nu hade tävlingen nya regler! Störst fisk, flest arter och med tillägget, den som får första gösen ska bada!


foto: Jonas Möller

Denna fina färna på 50cm och ca: 1,65kg blev dagens största fisk och Jonas vann den kampen, själv tog jag hem även denna dagens artfiske men jag kommer inte att gå med på regeln att första gösen badar nån mer gång.

Det gjorde ju att man bara vågade fiska med mask och det blev ingen gös denna gången!

Helgens fiske gav:

Hasse 1 grönling 11cm Ny art och Ligarekord längd, 1 löja, 1 gärs, 2 bäcköringar, 3 abborrar, 2 mörtar, 3 färnor, 1 braxen.

Christian 4 mört, 1 löja, 2 abborrar.

Hasse 229 poäng

Christian 7 poäng

I tabellen innebär poängen att Christian tar sig förbi Ola igen.

Sjukt kul helg med mycket gött snack och ett kul fiske!

/Hasse



1 kommentar: