Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 26 februari 2014

Monstergädda!


Tjenare alla sillstrypare! 

 Nu har jag något roligt att berätta.
Alla timmar vid Ätran har äntligen gett ett gott resultat. 

 Jag åkte tidigt från jobbet för lite vaccination (inför ett kommande äventyr. ;) ) och därefter styrde jag kärran raka vägen till Ätran.
När jag kom fram upptäckte jag att det var väldigt högt vatten. Men det har väl aldrig hindrat mig? 

 Jag slängde ut några betade spön och började byta ut mina gamla lake tafsar mot ståltafs.
När tredje tacklet väl hamnat i vattnet hördes det ordentliga pingel och knarren från en av rullarna skrek högt!
Adrenalinet pumpade när jag sprang så fort benen bar och slet åt mig håven på vägen.
Framme vid spöt såg jag att linan gick än och fort dessutom. 

Jag gjorde ett kraftigt mothugg och en våldsam fight inleddes.

Bromsen var hårt ställd men fisken drog ut mycket lina ändå.
Till slut kan jag se fisken och upptäcker till min fasa att jag missat att byta tafsen på detta spö.
I panik fäller jag upp håven och upptäcker att jag håller i en halv håv!?! 

Teleskopskaftet gick sönder.
Ingen tid att tänka på sånt så jag sträcker mig så långt jag kan och försöker få in fisken i håven.
Då märker jag att fisken är för stor. Efter några försök lyckas jag till slut få in fisken i alla fall men den ger inte upp så lätt.
Ett par ordentliga ryck och rullningar får fästet till nätet att släppa från håven.
Jag greppar tag i nätet i grevens tid innan de hamnar i vattnet och får snabbt upp fisken på land!

 Ett vrål av glädje hörs över hela Ätran.
Fisken som var en tjock gädda tynger vågen till hela 8,3 kg och mäter inte mindre än 106 cm.

Då jag var ensam på plats så blev fotograferingen lite bökig och det slutar  med att jag lägger mig i gräset jämte gäddan för att få en någorlunda bra bild.
Efter att allt detta var avklarat fick fisken friheten åter och gled lugnt iväg. Jag är helt chockad och kan inte sluta le. Nytt pb på gädda!

 Jag riggar upp spöt igen och byter ut enkelkroken och nylonlinan mot trekrok och ståltafs.
Efter lite meck lyckas jag även få håven att se ut som en håv igen.

 Efter ca 20 minuter hör jag samma ljud igen!
En skrikande rulle och ett öronbedövande pingel. 

Nästan samma plats som innan gör jag ännu ett mothugg och en ny fight startar.
Fisken är inte lika stark som den tidigare men bra mycket snabbare.

 Fram och tillbaka far den i vattnet innan den till slut ger upp och glider in i håven.

Med sina 83 cm så är den aningen mindre än den förra och vågen visar 3,7 kg.

 Tanken var att jag skulle åka hem ganska sent men efter ett par timmar till utan att något händer så känner jag att jag får vara nöjd för den här dagen.
Jag tackar för denna gången och beger mig hemåt. 

 Skitfiske
Andy


252 poäng till Andy som går raka vägen upp på andra plats och blir den andra i år som går över 100 poäng!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar