Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 19 november 2014

Lyckat artfiske men fel art!

 Idag åkte jag och Arvid ner till havet för att köra ett artfiskepass efter framförallt femtömmad skärlånga.

Vi testade en ny plats precis nedanför Varbergs Fästning.


Vi hann precis få ut första spöna innan mörkret kom men med mörkret började det också nappa.

Först drog jag en skrubba sen kontrade Arvid med en svart smörbult och en fin rötsimpa.


Jag hann också fånga en torsk och utjämna dagens arttävling till 2-2 innan något spännande inträffade.

Jag såg en liten fisk slinka omkring i pannlampeskenet bland stenarna framför mina fötter.

Jag fiskade en stund bland stenarna utan resultat, Arvid kom för att titta i den mycket spännande lilla hålan bland stenarna.

Där låg en oxsimpa som efter att ha huggt Arvids blysänke blev skrämd och simmade iväg.

Jag tyckte nu att jag såg ännu en fisk i den lilla hålan bland stenarna och placerade ett frilinetackel där.

Det tog en liten stund sedan drogs linan in bland stenarna!

I mothugget ser jag en liten tejstefisk som spottar ut betet O.o

Arvid har inte tesjtefisken på sin artlista och får försöka fånga fisken som inte har avskräckts av mitt mothugg!


En krabba skrämmer in fisken bland stenarna igen men Arvid fångar tingesten och kastar ut odjuret till havs igen!


Nu tittar tejstefisken fram igen!

Arvid tappar fisken hur många gånger som helst då kroken är i största laget men till sist sistter mothugget och Arvid kan räkna in en ny art i sin lista!


Sjukt snygg fisk!


Och en glad Arvid som kan konstatera att han leder dagens arttävling med 3-2.

Vilket strax därpå blir 4-2! En oxsimpa har nappat på Arvids frilina, ännu en ny art för Arvid.


Oxsimpan är havets drakar, synd och tur samtidigt att de inte blir 30-40 kilo.


Jag kontrar nu med en oxsimpa och hinner även kvittera med vitling innan Arvid också tar vitlingen och säkrar dagens artfiskeseger med 5-4 i arter.

Ett grymt kul fiske med Arvids tejstefisk som den klara höjdpunkten. Alltid kul med vuxna män som skriker rakt ut i natten över en fångad fisk på 20 gram.

Totalt får vi:

Arvid 2 rötsimpor, 1 oxsimpa, 1 tejstefisk, 1 svart smörbult och 4 vitlingar.

Hasse 1 oxsimpa, 1 skrubbskädda, 1 torsk, 3 vitlingar. 

18 poäng till mig :)

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar