Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 5 juli 2015

Groplöja - från utrotningshotad till allmän på Fiskeligan.

Igår var dagen med stort G - G som i groplöja!

Denna mytomspunna fisk har gäckat många artfiskare och funnit med som en avlägsen dröm sedan jag som ung tonåring låg och läste och drömde i "Sötvattenfisk och Fiske" av Bent J Muus och Preben Dahlström.

Arvid

Rasmus

Patrik

-och jag, hade packat Arvids lilla Ford Fiesta med microfiskeprylar och åkt en och halv timme österut till den lilla sjön Skinnaregölen i Hökensås.

På vägen hade vi stannat för glass då det var 28 grader i skuggan och Arvids bil bara hade tvärdrag som kylning.

Efter lite felkörningar, mycket tack vare att jag som kartläsare försvann in i avancerade artfiskediskussioner med mina kamrater, så kom vi till sist fram till Hökensås!

Fiskekort inhandlades och det var så att hjärtat slog ett extra slag när vi såg att just skinnaregölen var avstängd!

Vi snackade med fiskekortsförsäljaren på campen men han sade att det var fritt fram att fiska där, bara att de just nu inte satte dit någon regnbåge.

När vi sade att vi ville fiska groplöja reagerade han knappt ens men undrade vilken krokstorlek vi skulle ha.

Han sade att det var gott om groplöja där också!!!

Vi trodde knappt våra öron.... småspringande till bilen gick sista biten på grusväg mycket snabbt!

Efter några tuffa backar för Arvids lilla bil "Smelly" så skymtade vi äntligen den vackra lilla tjärnen bland tallarna.

Högtidligt gick vi ner mot vattnet alla fyra för att titta efter eventuella tecken på fisk.

Det fullkomligen kokade av småfisk i ytan!!

Nu fumlade vi alla fyra i desperat upptackling av spöna.

Rasmus som var bäst förberedd var också snabbast ut med sitt tackel och fört att få napp!

Första fisken släpper i ytan, nu gäller det!

Och efter ett par försök kan Rasmus äntligen landa första fisken på resan och det är en...

GROPLÖJA!!!

Succén är ett faktum! Vi hoppar och tjoar av glädje.

Patrik är nästa man att landa en och strax därefter går min frilina iväg och i mothugget sitter min 80:e art i Sverige!

Sjukt coola fiskar med ett rejält underbett och en stor glupsk mun!

Ny art på ligan groplöja!

Men innan jag vet ordet av har Arvid också landat en och han är snabbt framme med måttband för att knipa det första ligarekordet, 7,5cm!

Vi är totalt euforiska och hoppar runt som galningar i skogen en stund innan jag och Arvid fortsätter med att försöka bräcka ligarekordet medan Patrik och Rasmus ser till att få lite fina bilder samt försöker fånga de vakande regnbågar vi ibland ser.

Arvid tar en groplöja på 8cm, sen slår jag till med en på 8,5cm och till sist en 8,7cm lång groplöja.

Efter 20 groplöjor var så ger vi oss. Det simmar dock omkring en svarthakedopping i bortre änden av sjön så Arvid ursäktar sig och går bort för att få en fin bild på den.

När han kommer tillbaka ler han fånigt och säger glatt att han fångat två till...

*morr*

Men nu är det dags att bege sig mot nya äventyr, vi har på kortare tid än väntat fångat fler groplöjor än vad våra drömmar lovat.

Tid finns till att klämma in ett bäckrödingpass. Detta är nämligen en art som Arvid saknar.

Ungefär här dör tyvärr min mobil så jag har inte fler bilder från kvällen.

Rasmus guidar, han har hört att det finns en bäckrödingbäck på vägen söderut.

Guidningen är inte av denna värld, Rasmus och Patrik tittar på mobilkartan, ser en bäck som kanske kan stämma på den vaga beskrivning Rasmus vill minnas.

Vi kör fram till ett skogsbryn där bäcken ska rinna inne i, tar oss in i skogen ser bäcken, ser en hölja, Arvid doppar ner sitt microflötmete med en mask på en storlek 2 krok och vips så sitter Arvids första bäckröding där.

Hela äventyret är över på 14 minuter bildörr till bildörr.

Galen guidning och nu fortsätter färden söderut till bergsimpans hemmatrakter!

Ett pizzastopp i Ätran senare så är vi snart på väg igen.

Jag har fått lite info från Marcus och Andy om vart vi ska vara och när vi kommer fram hittar vi till sist en plats som kan passa på beskrivningen.

Lysfiske och gösmete inleds, Rasmus har ett fint napp på bottenmete med mört men fisken spottar, annars landas bara mört och gärs. Det är lite abborre, smågös, gärs och mört inne men vi ser inga simpor.

Efter 2000 mygg och knottbett samt ett par timmars lönlöst lysande så ger vi oss hemåt istället.

Vi är oerhört nöjda med turen trots att bergsimpan lös med sin frånvaro.

Det var otroligt mycket djur ute denna dag, tyvärr körde vi över en räv, men vi såg flera rävar, älgar, en skogsmård, en skogshare och en massa andra spännande mindre djur så som stavlik vattenskorpion, stora käkspindlar, svarthakedopping, storlom och såklart dagens höjdpunkt groplöjan!

Totalt denna tur får jag och Arvid.

Hasse 20 groplöjor NY ART, 8,5cm LR, 8,7cm LR, 7cm x5, 2 mört.

Arvid 22 groplöjor 7,5cm LR, 8cm LR, 7cm x5, 3 mört, 5 gärs, 1 bäckröding.

Detta ger oss de fina poängskördarna

Hasse 862p

Arvid 693p

De fina poängen innebär att Arvid drar ifrån Adam i toppen av tabellen och att jag passerar Andy upp på fjärde plats!

En otroligt trevlig fisketur med Patriks 82:a art i Sverige, min 80:e, Rasmus 65:e och Arvids 57:e och 58:e.