Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 1 juli 2015

I vetenskapens namn!

Idag fiskade jag på uppdrag av Göteborgs universitet. De skulle ha 100 stensnultror att göra undersökningar på. Tror att det är miljögifter och DNA som undersöks men jag vet inte säkert.

Inom 4 kvadratmeter lurade jag upp 108 stycken på ett par timmar som avlivades omedelbums . När det var klart kunde man tro att stensnultran nu var en utrotningshotad art?

Nej det stod fortfarande minst lika många agntjuvar kvar nedanför fötterna på mig och var sugna på räka...


En vask full med stensnultra! Dessa styckfrystes sedan och ligger nu redo för leverans till vetenskapsmännen och vetenskapskvinnorna!


Bifångsterna var skärsnultra, svart smörbult och öring denna gång, men jag såg både sik och tobiskung simma förbi.

Totalt 108 stensnultror, 12 skärsnultror, 6 svarta smörbultar och 1 havsöring gav 266 poäng.

/Hasse

3 kommentarer:

  1. Vad använder du för krokstorlek/agn för att nypa dessa? Jag har försökt med räka och typ alla krokstorlekar jag kunde hitta i lådan. Har bara lyckats fånga en handfull men däremot blivit av med en hel räkfrossa i djupet. (Planerar alltså inte att ta 108 stensnultror av daga utan vill bara ta reda på vad det är som dunkar i flätlinen därnere på botten....)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erik, du behöver inte gå ner så mycket i krokstorlek, strl 10-12 räcker gott och väl även om jag kör ner till strl 22. Denna dag körde jag storlek 16 för att få så många som möjligt.

      Liten bit räka som de kan få in i munnen och som precis döljer kroken, spetsen på kroken får dock gärna skymta.

      Radera
  2. Eller maggot om man vill ha många.

    SvaraRadera