Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 21 mars 2016

Drömgäddan!! Andy fångade fete-Berit!


Ja vad ska man säga...

I vanlig ordning så åkte jag och Adam till Ätran för att prova lite gäddmete.

Det började bra med två tidiga hugg med varsin hyfsad gädda till mig och Adam. 


Vädret var perfekt och vattnet precis lagom lågt. Det kändes som att det skulle bli en bra dag och snart skulle vi få det bekräftat.

Solen hade knappt börjat titta fram över horisonten när Adam hojtar till att jag har napp på ett av mina spön lite längre bort.

Jag springer fram och Adam fortsätter pysslar lite ointresserat med ett av sina spön. Linan går när jag kommer fram. Med spänd broms hugger jag till och det blir tvärstopp. Sen drar det iväg.

Från början känns det som en stor lax hade tagit mitt bottenmete för jag har aldrig varit med om en gädda med sån fart.

Adam höjer på ögonbrynet när jag ropar efter håvhjälp och han ser mitt spöböj. Det tar 5-6 rusningar innan vi ens ser fisken och vi konstaterar att den är lång men den ser smal ut. 

-Kan vara PB. Säger Adam

När fisken äntligen lugnar ner sig och närmar sig land så försöker Adam håva den. Inte så lätt då bara halva fisken får plats i håven.

Men efter lite krångel lyckas han och fisken är landad. Vi ser nu att den är riktigt tjock med. Minst 10+. 



Adam rusar iväg efter våg och måttband vågen tyngs till 14kg prick och fisken måttas till 121cm.



Ett tvättäkta monster!

En så stor fisk inger respekt och jag tvekar lite innan jag ska lyfta fisken. 


Några snabba foton knäpps av och sen simmar hon iväg med full kraft.

Ett vrål starkt nog för att få Hasse att sätta morgonkaffet i halsen hemma i Varberg ekar över ån. Mitt livs fisk är ett faktum!

Dagen fortsätter med ett par missade napp och strax innan vi börjar packa ihop så lyckas Adam kroka en riktigt fin fisk på 8,7kg.


Alla fiskarna är i toppkondition och vi är mycket nöjda när vi åker hem.

Adam: 2 gäddor 4,5kg, 8,7kg

Andy: 2 gäddor 3,7 kg, 14,0kg 121cm, Nytt ligarekord i vikt och längd samt storfiskereg!

Marcus gamla ligarekordgädda var 113cm lång och vägde 12,1kg.

Adam 290 poäng

Andy 1137 poäng

Adam går därmed upp på femteplats och jag upp på tredjeplats i årets liga!

Skitfiske!

/Andy

2 kommentarer:

  1. Vilken sugga! Grattis!! Adams gädda är ju riktigt fin men ser ju liten ut i jämförelse.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Ja det är synd att vi inte tog Adams först. Den hamnade lite i skymundan. Det var en mycket fin gädda!

    SvaraRadera