Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 25 april 2016

Vimman blev till asp!

I lördags åkte jag och de tre ligahängaroundsen Simon Johannesson, Christian Nilsson och Rasmus Bäcklund till Lidan för att undersöka om vimman var på plats!


Aprilvädret visade sig först från sin bästa sida med soligt och svaga vindar, självklart var det arttävling!

Fisken nappade som aldrig förr men mört och björkna dominerade fångsterna till en början.


Ingen av oss hade vimman sedan tidigare men för Simon och Christian fanns det gott om arter att hämta, båda saknade till exempel stäm och färna arter som jag och Rasmus tagit på platsen för bara någon vecka sedan.

Gärsen var en oväntad fångst men en art som alla hade.

Två gäddeskägg behagade nappa på våra bottenmeten först en liten rackare till Christian (bilden nedan) på räka och sedan fick jag en tvåkilos på mask.


Simon hade jag garanterat gädda men hann tappade fyra styck på mete med död mört.

Nu kom ett bättre napp på mitt bottenmete men det var ingen vimma utan brelle brax som hälsat på!


Snart nog hade alla utom Christian tre arter och då kom dagens första nya art till någon, en löja till Christian! art nummer 30?

Alla radade också upp björknor men Christian som saknade arten fick bara mört...

En bra bit in i mörkret så kom så äntligen nummer 31 för Christian, björknan!


Vi märkte att alla snart satt och huttrade runt elden, termometern visade -3 grader och det var plötsligt frost på marken..

Ett fint fiskafänge var till ända men vimman lyste med sin frånvaro. Vi kunde sammanfatta kvällen med fem arter var till mig och Christian samt fyra till Simon och tre till Rasmus.

Vi begav oss till Rasmus stuga för att snacka fiske, käka och sova!

Huset var gammaldags inrett men väldigt fint och hade fyra sängar som kom väl till pass för trötta fiskare.

Morgonen var oväntat ljus...


Ett tjockt lager snö hade fallit under natten och aprilvädret levde upp till sitt namn!


Vi åkte aningen bedrövade av snön till en annan plats där Rasmus hört att det var gott om vimma och bra chans på både fin brax och björkna.

Här var fisket mer eller mindre helt dött, kanske var det snön som fallit?

Christian fick dock en gädda och Rasmus nötte upp några mörtar på feedermetet.

Jag och Simon mäskade och mäskade och metade, några snabba hugg på räka återgav hoppet men vi lyckades inte kroka. Några timmar går och vi får ingenting, det börjar bli dags att packa ihop.

Då smäller det plötsligt till!!!

På bara några minuter lyckas både Simon, Rasmus och jag kroka varsin fet fisk och det är tunga fighter!

Plötsligt har utlekta men stora aspar intagit vår fiskeplats och vad som nyss var ett ganska uppgivet gäng förvandlas till tumult och glädje!

Håvningarna går bra!

Några snabba bilder tas och sedan släpps fiskarna varsamt tillbaka.


Simons största fisk någonsin, vägs snabbt i håven till 3,9kg.


Ligans första asp!

Även jag väger min fisk snabbt i håven till 2,9kg och mäter den mot håven till 72cm.


Fiskarna simmade glatt tillbaka vilket kändes bra eftersom aspen nyss har lekt vilket kan göra den extra medtagen och den är dessutom fredad så här års.

En stor succé med ny art till alla! 

Nu är asparna lika plötsligt som de kom borta igen och Christian blir utan men det gör inte så mycket då han redan fått två nya arter på resan.

Glädjen går inte att ta miste på trots att målarten uteblev men med nya arter till hela gänget och ett oväntat besök av ett aspstim så kan vi inte klaga!

Jag har aldrig ens sett en asp innan och är överväldigad av hur häftiga dessa djur är.

Totalt får jag,

Hasse: 
10 mört 2hg
11 björkna
2 braxen 1,5kg, 0,5kg
1 gädda 2kg
1 gärs
1 asp 2,9kg 72cm, dubbelt ligarekord och ny art på ligan.

Detta ger 889 poäng till mig.

Tack grabbar för en oförglömlig fisketur med min 87:e art i Sverige!

/Hasse

3 kommentarer:

  1. Tog asparna verkligen på mete med räka? ;)

    SvaraRadera
  2. Tack Marran! Kanhända var det ett och annat skeddrag inblandat :)

    SvaraRadera