Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 30 augusti 2016

Gammelspättan!

En känd fiske-profet sa en gång att Öresund är den ända platsen i Sverige där man kan bedriva riktat rödspätta i matstorlek. Som lärjunge hakade jag på detta påstående i mitt ständiga ältande kring yrkesfiskets förstörelse av sportfisket. Jag står fortfarande fast vid detta ältande, men det känns så skönt att begrava en gammal "sanning".

För rödspätta-fisket utanför Halmstad har skrikigt potential. Det ända som har fattats är en fisk i riktigt fin storlek. 9 hg kanske inte är något att skriva till pressen om, men det var en riktig drömfisk som kom upp för mig. Särskilt eftersom den är tagen ifrån en liten takbåt ungefär en distans ifrån land. 

Öresund kommer nog att förbli kungen av storspättor, men med sin livliga båttrafik och starka strömmar är det inte lämpat för mindre båtar. Halmstad är var det verkar ett väldigt lättfiskat alternativ. Och dessutom är det fenknots-rikt. 

Tre av fyra turer har gett kontakt med denna speciella fisk, även fast den undkom vid båtkanten den senaste turen. Jag hade drömmar och visioner om fisket utanför Halmstad när jag köpte min båt i våras, och dom har slagit in med buller och brak. Nu väntar hösten. Jag har hört att det är en bra tid för spättor... Det fångades: 1 Knot, 3 Skrubba 3 hg, 3 hg. 11 Rödspätta 9 hg, 3x5 hg, 4x4 hg. 1 Makrill.

Driftsäker

Gammelspättan

Spättfest!


367 poäng! /Arvid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar