Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 4 augusti 2016

Ny art på ligan!

Smått och gott i koster! Området utanför Kosteröarna är enligt mig kriminellt underskattat som fiskeplats. Det är sällan man ser rapporter ifrån området. Min förhoppning är att den senaste tidens artfiske-trend (man kan väl kalla det för trend vid det är laget?) skall få folk att undersöka alla de otaliga toppar och raviner som finns utanför öarna. För att det verkar som det är artfisket som har högst potential i området snarare än traditionellt havsfiske. 

Enligt de två turer jag har lagt totalt i området är det lättare att fånga en brunsnulta än en torsk över ett kilo. En annan spännande detalj är att det är bara 10 distans ifrån Nordkoster till 400 djup där det fångats allt ifrån lubb till drömarten skoläst. Den korta distansen ifrån land kan få folk som känner att de inte riktigt har resurserna att åka ända ut till Bratten eller 10-gradarn för att testa på djuphavsfisket. 

Och inne i fjorden har det fångats djuphavsarter som mindre kungsfisk och blåkexa bara ett stenkast ifrån land ifrån en vanlig eka. Så artfiskare, ut med er! Jag är alltid på! Här kommer lite bilder ifrån min senaste tur som gav roliga fångster som brunsnultra , mindre kungsfisk och jordens sötaste havskatt!

Dan Calderon med fin berggylta!

Ny art på ligan - brunsnultra 220 gram och 26 cm.

Sprallig liten havskatt - första svenskfångade på ligan!



En stackars poppad kungsfisk!

Två rosa apor som simmade förbi!

Totalt fångade jag: 1 brunsnultra 220 gram 26 cm NY ART, DLR, 1 havskatt 1 hg (Ny art för Sverige), 1 mindre kungsfisk, 9 blågylta, 0,5, 0,3 0,3 0,3 kg, 1 gråsej (!), 2 glyskolja, 18 torsk, 20 makrill, 2 sandskädda.

1218 poäng och pallplats!

/Arvid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar