Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 13 september 2016

Nytt ligarekord på ruda!

Jag har varit nere och rekat ett ställe som jag ska ta ut lärare och meta på imorgon.

Det blev ett gäng små sarv, löja, mört och abborre.

Plötsligt ser jag en riktigt kraftig fisk böka runt i vassen. Jag lägger min mask framför där fisken är, jag tror egentligen att det är en sutare men fram kommer istället en riktigt bastant ruda!

Fisken slukar min mask och mothugget sitter, fisken gör en kort rusning på det bullflöte-riggade toppknutna fyrametersspöt!

Sedan vänder den och simmar sävligt med in till kanten där jag kan landa en riktigt tjock fisk!


Nytt ligarekord och personbästa med råge!!

1,61kg och 41,5cm mäter och väger besten.


Helt oförberedd på detta fick fisken läggas bland de blöta löven och jag tror inte att den tog någon skada, fisken simmade lugnt tillbaka ner i sjöns grumliga vatten.

Totalt:

5 sarv
4 abborre
3 löja
1 mört
1 ruda 1,61kg 41,5cm dubbelt ligarekord!

563 fina poäng på ett litet kort kvällspass med ett toppknutet spö.

Det gamla ligarekordet var för övrigt från 1998 en ruda från Tjeckien på 0,5kg och 28,5cm.

Detta innebär att jag är först över 10000 poäng i årets rafflande fiskeliga!!

/Hasse


1 kommentar:

  1. De var en riktigt maffig ruda, de vore något att få på kroken.

    SvaraRadera