Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 20 september 2016

Nytt ligarekord på vimma!!

Har haft en lång dag i Gävle med omnejd idag!

Har rekat ett ställe som vi ska vara på med jobbet och hålla i lärarfortbildningar vid.

Efter lite tips från kollegan Esbjörn Möllerström, regjägaren Elias Johansson och den skickliga metaren Svante Otter så kändes det som att jag hade ringat in hur man skulle fånga vimma nu när man ändå var i faggorna.

Det blev ett kort after-work-pass till Älvkarleby.


Jag hinner bara komma fram till min fiskeplats så ser jag att hela platsen är översvämmad av stora braxar!!!

Flötmetet dyker direkt och visst är det en fin braxen.


Brax efter brax radas upp men sedan är det en stor id plötsligt!


Sjukt kul fighter i den starka strömmen!


Jag tar en kort fikapaus och bestämmer mig för att sänka ner betet ytterligare.

Då sitter det en annan fisk på första utlägget!!

Fisken stångas helt annorlunda än vad braxarna och iden har gjort och jag ser inte riktigt fisken som håller sig längre ner i vattnet ända fram till håvningen och först när fisken ligger i håven ser jag att det är målarten vimma!!!


Nytt ligarekord vikt 850 gram, fisken rår dock inte på Calles gamla rekord på 45cm då min fisk når 42cm på måttbandet.

Ströfiskar lite till men jag har mycket att göra både med jobbgrejer och fiskeligan så det får bli hemfärd trots att jag är sugen på att fiska vidare.

Firade nyss med en öl och en pizza på stan :)


Det var i princip napp på varje kast och jag hinner fånga totalt 21 braxen 2,5kg, 2,4kg, 2,3kg, 2,1kg, 2kg x10, 1,5kg x5, 1kg x2, 1 id på 2,1kg 60cm (pb), 2 mört 300g, 400g, och såklart vimman 850gram och 42cm (ligarekord vikt).

Galet kul fiske med min #93:e art i Sverige och jag vill verkligen komma tillbaka dit igen någon gång!

1146 poäng till mig ger ett skönt försprång i toppen, men jag vet att det kommer att regna in många spektakulära fångster och rapporter från helgen.

/Hasse

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Marran! En chansning som gick hem med lite flyt ;) blev ju bara en vimma så det var små marginaler ;)

      Radera