Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 21 december 2016

Två nya arter till Artrik!!

Trodde nog aldrig jag skulle få två nya arter i Sverige samma dag igen. Senast det hände var visserligen inte jättelängesen, det var i oktober 2014 då jag lyckades få både fenknot och mulle samma kväll. Nu drygt 10 arter senare känns dock en dubbel ännu svårare. Men vi börjar från början...

Det har varit ganska långt mellan fisketurerna nu i höst men tillsammans med Art-Kjell planerades ytterligare ett pass på Gullmarn. Ut på lite djupare vatten och nöta klorocka var planen, samtidigt finns ju chansen på fyrtömmad skärlånga med mera för Kjell som redan fångat flera rockor.

Vi puttrade ut och la oss på 68 meters djup, jag gjorde egentligen inget annorlunda än alla andra turer där jag försökt fånga klorocka. Hade som vanligt några små extra krokar på tacklet om någon liten kul art skulle dyka upp. Efter en stund känns det som det är något på ena spöet, pirål gissar jag och börjar veva upp. Mycket riktigt, tackelmarodören pirål var framme. Inte ens en ny art för årslistan så jag hittar inget positivt i den här fångsten direkt. Några minuter senare så får Kjell på ett riktigt irriterande trassel där där hans tackel från båda spöna trasslar ihop sig. Jag känner lite på spö nummer två och det känns som det är någon tyngd där, tror fört pirål igen och vevar upp, märker att jag får slaklina på mitt första spö och tänker att nu har mina spön också trasslat ihop sig. Vad får jag se när jag tittar ner. Inget trassel. Ingen pirål. En klorocka! Gött mos!




Som sagt... fisket fortsatte och humöret var på topp. Både bland oss fiskare och bland pirålarna som glupskt anföll våra beten. Efter ha tröttnat på att göra nya tackel efter pirålsattacker så beslöt jag för att byta till häckla på ena spöet, jag hade ju redan fått min klorocka. Jag brukar försöka köra med mikrohäckla så ofta som jag kan då det känns väldigt underskattat och just skarpsill känns som en sån art man nån gång kommer stöta på om man kör med en liten häckla i frivattnet.

Efter en stund känner jag att det är någon liten fisk på. Jag har inte riktigt koll på vilket djup fisken högg så det är väldigt spännande när jag vevar upp. Är livrädd när jag börjar närma mig ytan att en makrill eller liknande skall ta fisken. Lyfter upp den i båten och konstaterar ser att det är en sill. Eller? Jag tycker kroppsformen ser lurig ut. Känner på buken, känns som en vanlig sill tycker jag. Ber Kjell kolla på fisken, han håller med om att buken känns vanlig sill och känner sig ganska säker på att det just är en vanlig sill. Kollar ryggfenan och den tyder ju på skarpsill men kan inte riktigt tro på det verkligen är en skarpsill. Försöker räkna fjäll men det är för svårt. Borde inte fisken kännas mer annorlunda om det är en skarpsill tänker jag, men samtidigt tycker jag kroppsformen verkligen inte känns sill. 

Väl hemma kan jag räkna ihop 48 fjäll och efter en trippelkoll med flera andra duktiga artfiskare så kan jag konstatera att det verkligen är en skarpsill. Dagens andra nya art! Helt otroligt.


Som om detta inte vore nog så har det blivit lite vadarfiske och livet är fortfarande igång i havet.

En skrubba på 660gram och 45 centimeter kan läggas till handlingarna!


Totalt alltså 1 pirål, 1 klorocka, 1skarpsill och 1skrubba :)

108 poäng

/Patrik

2 kommentarer: