Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 25 mars 2011

Tånglakerekordet sänks?

Efter att Adam och jag gått igenom alla gamla ligarekord och studerat dem närmre så hängde vi upp oss framförallt på tånglaken som Christian har fångat på bilden.

Både jag och Adam var med vid fångsttillfället och det är inget snack om att det är en stor tånglake men om den väger hela 0,350kg är vi skeptiska till. Fisken var 35,5cm. Vågarna vi hade på den tiden var inte alls så bra som de vi använder idag.


Christian har långa fingrar och om ni föreställer era egna händer med fisken får ni en ungefärlig uppfattning av hur stor den är.

Här är en annan tånglake som jag fångat som enligt uppgift ska väga 0,25kg och därmed vara en av de absolut största på ligan. Detta är dock också en gammal fångst och nu i efterhand undrar man hur pålitliga våra vågar var på slutet av 90-talet?

En de största anledningarna till vår tvekan är att i senare tid har vi fångat tånglakar med ungefär samma längd men med lägre vikt.



I jämförelse kan Adams ligarekord tånglake när det gäller längd nämnas 0,175kg och 37,6cm. En annan tånglake som jag fångade för några år sedan i Kivik vägde 0,150kg och var 35cm.

Mitt förslag är därmed att tånglake rekordet sänks från 0,350kg till mer troliga 0,250kg. Det får då behålla sin rekordstatus. Jag och Adam ska diskutera lite mer innan vi gå till handling men kommentera gärna nedan vad ni tycker för att hjälpa till i diskusionen.

/Hasse

3 kommentarer:

  1. Jag tror nog min kan vara lite större än så.. tycker vi ska skriva upp min fisk till mins 0.7 kg :D /putte

    SvaraRadera
  2. Tja, höja vet jag inte, 0,7kg känns lite mycket ;) Du får helt enkelt fiska upp en ännu större för där går lätt tånglakar upp mot 0,4kg där ute

    SvaraRadera
  3. Stora är dom, upp emot 300g känns lite tveksamt däremot. Men det låter ju som det finns några nya svenska rekord som simmar där ute.

    SvaraRadera