Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 13 mars 2011

Tre arter på pimpel

Idag blev det lite oväntat tre arter på pimpelfisket i Kalvsjön.

Abborre, abborre och åter abborre, så brukar ett pimpelfiske i Kalvsjön se ut. Idag var inte allt som det brukar.

Hasse var rädd, Adam var rädd, Thede var ännu räddare men räddast var nog mörtarna i spannen när gänget skulle ut och ismeta gädda. Skulle monstergäddan komma idag?

Hasse var på plats mycket tidigt, ut med ismetena och fram med pimpelspö innan morgonhugget var över. Ett riktigt fäll på ismetena gav bara en ihjälbiten mört. På pimpelfisket igen.

SMACK!

Ingen liten tusenbroder i alla fall hinner jag tänka innan jag är tvungen att ge fisken möjlighet att rusa, tunga knyck! Pb borrebus? Nej det måste vara ett gäddeskägg.. En rusning till, hur stor?
Här kommer den! Måtte linan hålla tills man får se fisken åtminstone. Aha, litet gäddeskägg. Upp
ur hålet och årets första pimpelgädda var landad. 1,5kg.

Ingen best men skoj fight på pimpel, vertikal-lyskroken fick sig en rejäl törn, och det är faktiskt nytt pb på pimpel med vertikalpirk. Har en gädda på 2,8 på balansare.

Eftersom Adams gädda på pimpel kapade linan och väntade två veckor med att lämna tillbaka jiggen så blev detta också årets första pimpelgädda. Gött, det blir nog inte många pimpelpass till innan isarna ger sig.

Jag hann dra tre abborrar också innan Adam och Thede anlände. Då dog fisket ut...

En timme gick, två timmar gick, göra upp eld, grilla lite korv, pimpla lite, bomma lite fäll, segt segt fiske. En abborre till lyckas jag locka upp under dagen. Adam och Thede ger sig vid tvåtiden.

Adam och Thede kör iväg, lämnar fler ismeten åt mig.

Det börjar nappa :)

Först missar jag några fäll, förmodligen mest på grund av Adams tackel.. :D

Sedan får jag en bra pimpel period med fyra abborrar och årets första mört för egen del.

Både mört abborre och gädda på pimpel idag alltså, behövligt för självförtroendet i arttävlingen mot mina elever.

Men var är ismete monstret??

*Plingelingeling*

Ålpinglans sköna sång ljöd över Kalvsjöns is.


Kvällshugget var här och äntligen kändes motstånd i andra änden av linan. Det avslöjades dock snabbt som en gäddbebis på runt kilot, trots att betesmörten nog vägde runt tre hekto.

Snabbt i med gäddan igen, nytt fäll, denna gången på en stackars borrebus. Väl framme gick linan ut och jag chansade på ett snabbt mothugg. -Bom! Fräs också! Abborren hade trasig ryggfena men annars pigg och utan övriga bitmärken.

Det blev inte mer fisk idag, en härlig dag på isen i gott sällskap toppades av pimpelgäddan och när svärfar kom förbi och jagade bort en tjuvfiskare x)

Hur som helst fick jag ihop hela 2 gäddor, 8 abborrar och en mört idag. Även om det inte var någon storlek på fiskarna så är det gött med tre arter på pimpel och jag slapp blanka som Thede och Adam tyvärr gjorde.

I veckan blir det sydkusten och öringfiske!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar