Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 15 oktober 2011

Blekt fiske efter gråsej

Igår gjorde jag en tur ner till Halmstad för att joina Adam och Thede på en tur ner till Tjuvahålan.

Adam syns grävandes och håvandes i bakgrunden medan Thede kommer i förgrunden med en mini-rödspotta i handen.

Det var gott om sandmask och havsborstmask men även en tomtearme av stubb och sandräkor fångade jag in i Varberg på förmiddagen.

Det var dessutom gott om minitobis inne och några av dem fångades också i håven.





Snart kunde Adam landa dagens första fisk!

En klockren bleka mörk och underbett... eller nej.. en gråsej!

Inte så böjd sidolinje... eller nej, ganska stora ögon..

Den såg inte ut som de gråsejar vi normalt fångar. Med en nästan gyllenbrun färg istället för den gråsilvriga ton gråsejen brukar ha blev vi villrådiga och desorienterade..

Fisket fortsatte.








Vid kvällningen kunde vi sammanställa fångsten till en rötsimpa (tagen på min tobiskung från i förrgår) och en sandskädda för min del.

Adam hade tagit sin "gråsej" och en liten öring.

Thede och Adams jobbarkompis Andreas som anslutit hade dock inte lyckats fånga något.

Vi förflyttade oss till Grötvik.




Snart nappade det på häcklorna vi körde med och jag kunde landa en till bronsfärgad gråsej.

Det var jobbiga fiskar jag och Adam fångade igår. Första intrycket var bleka men efter närmre undersökning så tycker vi att sidolinjen är för rak.

I Norge fick vi vid flera tillfällen både bleka och gråsej och då såg man ganska lätt skillnad även på de små fiskarna. Därför så räknar vi dessa fiskar preliminärt som gråsej. Första svenska blekan på ligan får vänta tills vi får en klockren. Någon som vet säkert vad det är? Kommentera!

Thede och Andreas fick också fisk till sist.

Här Andreas med sin första skrubbskädda någonsin.

Thede fick en sandskädda. 2p

Adam lyckades med bravaden att fånga totalt 2 gråsejar, 2 skrubbskäddor och 1 havsöring. 16p

Själv fick jag ihop totalt 1 rötsimpa, 1 skrubbskädda, 2 sandskäddor och en gråsej. 16p

Adam rapporterar också att Vilmar fått 1 sandskädda 2p och Love 1 sandskädda och 1 liten öring 4p.





Idag har det inte blivit något fiske för oss. Vi hade bokat en tur till Fladen med Clipper men det blev inställt på grund av de annalkande vindbyarna så vi har planerat om morgondagen till att försöka på paddtorsk och annat vid Kullaberg.

Jag tog en sen tur till havet efter jobbet idag och nu har jag tre spannar fulla med havsborstmask, sandmask och sandräkor.

För övrigt har Putte dragit in 61 poäng på fyra gäddor och en abborre idag. Detta gör att Putte passerar Staffan upp på 5:e plats. Mer om det senare :)

/Hasse

5 kommentarer:

  1. Med den sidolinjen - gråsej!

    SvaraRadera
  2. Troligtvis en gråsej. Små blekor brukar vara marmorerade i guld/bronsfärg. Bleka har väldigt påtagligt underbett i den storleken. Har själv sett mycket gråsej med underbett i år.

    SvaraRadera
  3. Klockrena gråsejar, vanligt med den färgen på sådana mini-sejar.

    SvaraRadera
  4. Gött! Då kan vi känna oss helt säkra på att det verkligen var gråsejar, tack för tipsen grabbar!

    SvaraRadera
  5. F.ö. min 52:a art i år, en art i veckan är mitt motto :) Nu är resten bonus ;)

    SvaraRadera