Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 13 december 2011

Hasse guidar

Ja idag var det dags för första guidningen på lake av två denna vecka.

Jag skulle försöka fixa en hygglig lake till min gamla elev Niclas som bara landat två små ynkliga lakar tidigare.

Vi var ute i god tid och jag förklarade för Niclas att det ibland kunde bli lite bifångster på färna och annat här vid Granudden.

Det började nappa nästan omgående och ett rejält spöböj följt av intensiva ryck avslöjade att en fisk tagit det sillagnade tacklet och försökte nu rusa nerströms. Jag gjorde ett snabbt mothugg och kände direkt att detta inte var någon större fisk och jag blev lite snopen när det visade sig att det inte alls var en färna som jag trott utan en lake som inte kunde hålla sig till natten. Jag som tänkt att Niclas skulle få första laken.


Så snart mörkret föll började det dock nappa på riktigt. och nu var lake-nappen mer normala och försiktiga.

Snart kunde Niclas landa en halvkilos och direkt efter det en liten hektosfisk.

Det blev sedan en lång huggvila men efter ett par timmars väntande så kan jag landa dagens största fisk som blev en kiloslake.

Två lakar var är ändå godkännt och Niclas var nöjd och hade fått mersmak på fisket. Men den riktigt stora laken får vänta.. På torsdag ska jag guida en annan gammal elev och då kanske det kan bli en regga?

För övrigt fick jag en liten gärs under dagsfisket då vi också hade ute ett maskagnat spö.


Totalt 24 poäng till mig. Nu är det bara drygt två veckor kvar av året och det mesta tyder på att jag kommer att kunna bärga mitt femte ligaguld någonsin, senast jag vann ligan var 2006.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar