Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 15 oktober 2013

Mer sjustrålig :)

Tog en kort tur till Getterön idag igen.

Förhoppningen fanns ju att ta ett tångspigg eller någon annan ny art nu när Marran så föredömligt tog två nya arter på microfiske igår!

Jag vadade ut ganska djupt och tacklade upp för att försöka på sjustrålig smörbult igen.

Ganska snabbt hittade jag ett stim men de var lika sura och ointresserade som vanligt...

Tänkte att jag får boosta självförtroendet med lite sandstubbsfiske istället så jag fångade två snabbt innan jag återgick till de sjustråliga.

Efter mycket trugande kom ett storspigg simmandes och nafsade på snäckbiten jag hade på kroken.

Då äntligen triggades några sjustråliga igång och fattade intresse för betet.

Jag missade två stycken som lätt hade varit ligarekord innan jag lyckas landa en liten rackare på 3,6cm.

Direkt efter får jag en fin sandstubb och går in för att mäta.
Sandstubbet är inte så tjockt och när jag mäter det till 6,9cm bryr jag inte mig om att väga det..

Tänker nu att jag ska försöka på lerstubben och direkt får jag en riktigt fin - trodde jag, det visade sig vara en väldigt fläckig och mörk sandstubb - den till vänster på bilden.


Två sandstubb och en sjustrålig syns på bilden.

Försöker igen och nu landar jag fyra små lerstubb, med topp på 4cm..


Inga specimen idag alltså och jag avslutar med en fångst på 4 lerstubb, 4 sandstubb och en sjustrålig smörbult.

Totalt 30 poäng.

/Hasse

2 kommentarer:

  1. Ett tips till tångspigg. När jag knöt på en ny krok så låg jag stilla en bra stund (synen är inte var den var förr, och glasögonen var kvar hemma) med vattenkikaren och ljuset på. när jag sedan kikade ner så var det ett helt gäng med tångspiggar under. Det visade sig att ljuset lockat till sig massor av små räkor som tångspiggarna kalasade på. droppade ner kroken med en liten maskbit på och gjorde små lockryck, då högg tångspiggen. Kunde fått flera till men andra arter lockade. (tunga!).

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Marran!! Det låter mycket intressant!

    SvaraRadera