Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 26 januari 2014

Kul isfiske på udda arter

I morse åkte jag, Rasmus och William ut i skogarna utanför Göteborg där de tänkte visa mig några av gula kortets pärlor.

Första sjön var en liten sjö där det skulle vara ganska lätta att pimpla upp elritsa, en art jag aldrig fått från isen. Dessutom skulle det vara bra chans på öring på ismete i denna sjö. Ytterligare en art jag inte fått från isen.

Elritsan var på hugget och kom tämligen omgående.

Fina elritsor med flera som mätte över 7 cm, den största jag mätte var 7,8cm.

Elritsorna blev betesfisk men den första öringen högg på Williams räkagnade ismete.

Dramatisk landning!

En riktigt snygg fisk som fick friheten åter.

Efter att vi tagit ett tiotal elritsor bytte vi tillfälligt sjö till en något större sjö där det skulle gå att pimpla öring och stor abborre.

Rasmus fick snart fäll på ett ismetespö agnat med elritsa och det var en fin abborre på 450 gram som blev middag.


Här pimplade jag upp 5 abborrar och tappade en fin fisk som jag är ganska säker på var en öring som lossna i hålet.

Efter att det dött ut i denna sjö åkte vi tillbaka till sjön med elritsor och fortsatte pimpla elritsa och satte ut ismeten till öringarna.

Det kom nu upp tre öringar med kort mellanrum och jag lyckades landa min första ismetade insjööring som slukade en elritsa.

Ingen best men kul med fiskar på metoder man inte lyckats ta den arten på förut.

Tack Rasmus och William för en riktigt kul guidning!

Jag fick totalt 9 elritsor och uppskattar att minst 4 av dem var över 7cm med topp på 7,8cm, 1 insjööring och 5 abborrar.

Totalt gav detta, 42 poäng vilket tar mig upp på andra plats i tabellen förbi Marcus och Ola!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar