Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 21 april 2014

Artrace på Getterön!

Tog mig ner till Getterön efter lunch idag.

Mitt mål var att fånga lite öring men också att reka lite platser inför kvällens lysfiske.

Det nappade bra trots att det var klart väder och jag kunde landa sex öringar på ett par timmar. Såg en hel det tobis men också lite plattfisk och hittade några intressanta platser som jag inte fiskat från förut.

Galet fint väder med 20 grader i skuggan.

Åkte hemom en sväng framemot eftermiddagen för att fylla på kaffe i termosen och fixa lite mat.

Med matbehovet tillfredsställt åkte jag tillbaka till Getterön för artfiske.

Det började bra med en skrubba på 3 hekto på första kastet.


Myglade också upp ett storspigg för att säkert bocka av den arten i år.


Sen tappade jag en sjustrålig smörbult i luften... 

Nu började det nappa på vartenda kast, och snart nog så hade jag landat dagens första stensnultra. Det blev fem stycken till slut.


Värmen gjorde att fisken verkligen kom igång och några barn som kom och tittade på fick låna ett spö av mig och bände massa torsk och stensnultra men fick också en fin berggylta.

Själv bockade jag också av torsken samt årets första rötsimpa.


Nu började det mörkna och jag begav mig till en plats som jag trodde starkt på.

Här var gott om fisk, jag bockade av sandstubbet då jag fick syn på en fin fisk på 6,5cm.

Ganska snart hade jag landat ett par rötsimpor till och denna fina skrubba på 0,4kg och 40cm.


Jag såg massor av skrubbor varav en riktigt stor men den simmade iväg. Däremot såg jag inga piggvarar eller tungor denna gång.


Stora mängder fisk låg överallt i synnerhet skubba och rötsimpa men jag gick förbi de flesta, däremot kunde jag inte motstå en fin tånglake som lurade intill en klippa.

Den satt klockrent och det är alltid extra skönt att bocka av den arten.

Det blev dessutom årets första svarta smörbult.

Totalt fick jag 6 havsöringar, 1 tånglake, 1 storspigg, 1 svart smörbult, 1 sandstubb, 1 torsk, 
3 rötsimpor, 5 stensnultror, 2 skrubbskäddor 0,3kg, 0,4kg 40cm.

Totalt får jag 86 poäng för dessa 9 arter och 21 fiskar.

/Hasse



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar