Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 25 april 2014

Nors!

Igår var dagen med stort N - N som i Nors!

Jag var nere vid Säveåns mynning ungefär halv sex. Vackert väder och nästan vindstilla.


Rasmus och William mötte upp mig, de hade lovat att peka vart man ska stå om man ska fånga nors.

De skulle själva meta lite öring innan de åkte till fotbollsträning.


Ingen lycka för grabbarna denna gången och snart åkte de iväg på sina hojar.


Men nu kom Art-Patrik och slöt upp. Vi hade bestämt att vi skulle fiska över det legendariska 22-23 hugget.


Detta är Patriks 27:e seriösa försök på norsen men blott mitt andra. Jag känner mig ändå försiktigt optimistisk med tanke på att var och varannan gubbe man pratar med har fångat nors på krok.

Ett tag står jag utvadad ett par hundra meter ut i sjön Aspen men vid skymningen intar jag och Patrik platserna vi blivit rekommenderade.


Det går nog en timme innan vi ser något annat än mört och abborre.

Där en liten fisk i ytan, och en till!

Nu går norsen upp i Säveån och det är många!

Här och var står gubbar med sänkhåvar och skrattar åt nybörjarna med fiskespö.

Men så känner jag ett litet ryck i linan och lyfter spöt!

Ett litet svagt sprattel förnims när besten rusar nedströms.

Jag anar hur det är en extra tyngd i tacklet när jag bänder upp fisken.

Gott mos!! Nors!

Fisken sitter klockrent krokad med halva storlek 16 kroken inne i den förhållandevis stora tandförsedda munnen.

Art nummer 75 i Sverige är landad för min del!

Skickar genast denna bild till Linda.



Nu är det bara Patrik som fiskar, jag är nöjd och hejar på.


Först tappar Patrik en i luften som bara jag ser, men sen är det fast fisk!

Den sitter tyvärr felkrokad i stjärten...

Antiklimax, hurrandet övergår i tystnad och sammanbitenhet.

Norsen simmar ointresserat förbi i tusentals och trot at vi fiskar i ytterliggare en timme händer inget.

Norsstimmen glesnar och Patrik suckar innan vi packar ihop.

Jag har lovat att köra ifrån fisket och hämta upp Isola-Mackan på jobbet då han satt och jobbade sent.

Men vi gläds ändå åt min fisk som mäter 11,9cm och på jobbet väger jag den till feta 8,1 gram!


Det är ny art på ligan och ligarekordpoäng i både vikt och längd.

410 poäng ger fisken som gör att jag närmar mig bronsplatsen som Berra just nu innehar :)

Tack Patrik, Rasmus och William för guidningen.

Jag tror att Patriks nors sitter på det 28:e försöket!

/Hasse

2 kommentarer:

  1. Blå mask?!! Liten?!?! Hälsa henne att jag nästan skulle offra en hand för den där fisken! ;)

    SvaraRadera
  2. Grymt! andra försöket blott, Patrik måste varit i upplösningstillstånd.

    /Marran

    SvaraRadera