Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 21 juni 2015

Den godaste fisken

Jag tycker om mat överhuvudtaget och fisk är inget undantag, makrill, lax, abborre, sik, harr, torsk, gös och rödspätta är riktigt lyxig mat. Men frågar du mig vilken fisk som är godast är svaret snabbt!

Det är inte många gånger per år som jag äter den men då det blir är det alltid lika uppskattat - idag blev en sådan dag!


Jag tog cykeln ner till Getterön för att meta då för en gångs skull fint väder och ledighet tajmade!

Först ut var några snultror!


Vackra fiskar men inget jag brukar laga till även om skärsnultran på bilden ska vara god enligt Arvid.

För dagen hade jag valt den roligaste metoden jag vet - mete, och jag använde mig av strandsnäckor samt medhavda räkor som agn.

Plötsligt fick jag tag på en skum räka ur påsen. Detta var ingen vanlig räka och trots att det ibland dyker upp lite skumma grejer i räkpaketen så var detta en ny bekantskap. Den var väldigt långsmal och nog dubbelt så stor som standard-räkan med stora knallröda ägg och en klar brandgul färg.


Jag kunde inte emotstå att sätta den på kroken och det var även helt oemotståndligt att hugga på den konstiga räkan för denna fina öring.


Tyvärr för öringen så blev smakprovet av den skumma räkan den sista måltiden.

Jag kunde förnöjt mäta öringen till 46,5cm och 1kg en fin fisk som fick följa med hem.


Har nog aldrig sett så knallorange kött på en vild öring men den var verkligen i toppkondition.


Öringen är inte bara den fisken som är roligast att fånga, den är vacker, den är lagom svårfångad, den kämpar bra och den finns överallt. Dessutom är öringen den godaste fisken jag vet och bara att steka den i smör, salt och ströbröd, sedan servera med potatis, remouladsås, citron och lite grönsaker så kommer öringen verkligen till sin rätt även om den är god nästan hur du än tillagar den.


Linda var mycket nöjd med sådan lyxmat när hon kom hem från jobbet.


Allt åts upp!

Totalt fick jag, utöver en fantastisk middag:

2 havsöringar 1,0kg 46,5cm, 0,5kg, 2 skärsnultror, 6 stensnultror.

Detta ger 48 poäng till mig och jag passerar därmed Berra igen :)

/Hasse


2 kommentarer:

  1. Kungsräka/Glasräka (Pasiphaea tarda) heter den // Linus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Häftig var den och ett riktigt bra bete!

      Radera