Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 23 juli 2014

Kirunalägret

Förra veckan spenderades utanför Kiruna vid Kaitumälvens strand tillsammans med två andra ungdomsledare och 12 ungdomar från hela landet.

Vi tog tåget norrut på fredagen.

Allt gick bra förutom ett signalfel i Gällivare där vi fick byta till buss vilket gjorde att vi blev fyra timmar sena.

Vi bytte från buss till helikopter i Nikkaloukta.

När väl helikoptern släppt av oss och tälten var uppe så var fiskesuget för stort för att släppa.


Som tur var var det midnattssol och vi fiskade i ljus fram tills klockan var två på natten.



Jag tror att alla utom jag fick fisk den första kvällen :)

Men jag var nörd ändå, jag hade en bra känsla i kroppen.

Vi var sponsrade av flera olika företag som bland annat skänkt flugor till lägret.


En sak som bör nämnas extra mycket är Thermacells myggmaskiner som man matar med blå brickor och gaspatroner. De funkade enastående!

Så här såg det ut från mitt tält.


Dag två så fick jag så lite fisk, tror att jag drog fyra harrar och en öring denna dag.

Snart kom också nytt personbästa på halvkilot och därefter ligarekord först på 800 gram 49cm och sedan 875 gram och 50cm.


Det var bra fiske enligt mina mått mätt men det var trögt enligt en av de andra ledarna, Kent, som varit med förut.

Vattennivån var ca 40cm högre än normalt.

Det kom upp många riktigt fina fiskar över kilot som låg mellan 50 och 58cm.

Nu lite bilder som får tala för sig själva!













Galet vacker natur och ett riktigt härligt gäng hade vi, jag hade dessutom turen att hitta några mogna hjortron!

En dag gick jag och fem av ungdomarna upp på ett närliggande fjäll för att bland annat ha snöbollskrig :D


Och äta blåbärssoppa!


Samt titta ut över de svenska fjällen.


Efter två och en halv timmes tuff vandring var vi uppe på toppen och kunde njuta av absolut tystnad.


Annars spenderades tiden mellan fisket till att laga mat och berätta fiskehistorier kring lägerelden.


När vi så åkte hem i lördags kändes det som att vi levt ett helt annat liv däruppe i "no-mans-land".

Zoran och Kent som var de andra ledarna kunde inte vara vakna trots kaffe.


Vi var några som stod och kollade på skymningen som faktiskt kom nu när vi åkte söderut igen.


Så vi lämnar Norrland med många fina fiskeminnen och en önskan om att åka tillbaka till monsterharrarna, myggorna och fjällen snart igen.


Totalt fick jag 15 harrar 0,5kg, 0,8kg 49cm dubbelt ligarekord, 0,875kg 50cm dubbelt ligarekord, 0,6kg 45cm, 0,8kg 48cm, 0,925kg 46cm ligarekord vikt. och 5 öringar vilket ger mig fina 825 poäng.

Skitfiske på er och hoppas att många drömfiskar än är kvar att fånga i sommar!

/Hasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar