Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 25 juli 2014

Mal, sandkrypare och många nya arter!

Det var jag, Jimmy, Rasmus och William som åkte söderöver för att försöka fånga gös och sandkrypare samt alla andra arter som skulle kunna bli nya arter i Rapala cup för Rasmus och William..

Vi stannade först till vid Drivån för att se om sandkryparen var hemma.

Jimmy började med att fånga ett par abborrar.

Men sedan kom sandkryparen och knackade på dörren.


Min 56:e art i år i Sverige och nu är inte mitt mål på 60 arter på ett år långt borta!

William drar snart en till, hans 49:e art i Sverige någonsin!


Rasmus fokuserar nu för fullt för att fånga den lilla gynnaren!


Och välförtjänt efter en halvtimmes nötande sitter den där Rasmus 54:e art i Sverige tror jag!


Till artlistan i år behövde grabbarna bocka av braxen så även jag men medan grabbarna lyckas bända varsin braxen så gräver jag mer mask.


Inga bestar men viktiga kryss i sommarens arttävling - Rapala Cup.


Vi packar ihop igen och åker västerut mot Helgeån.


Först fiskar vi lite färna och betesfisk och sen blir det ett dopp i strömmen i Helgeån.

William kan fira med sin 50:e art i Sverige - färna.


Vi tar oss vidare till den plats vi valt ut för kvällen, ett av målen är gös då William aldrig har fångat gös förrut men på platsen finns också faren och mal som tänkbara bifångster.


Nästan direkt fångar jag en mal på 1,05kg. Min 57:e art i år!

Det var på bottenmete med mask på storlek 10 krok och 0,28 lina (alldeles för små saker för mal egentligen) så jag lovar att det inte var riktat fiske.


Denna art är fridlyst så vi knäpper ett par bilder, väger fisken i håven och släpper snabbt tillbaka fisken.


I skymningen har William lyckats fånga sin första björkna någonsin och därmed sin 51:a art i Sverige!

Nu börjar det mörkna och det nappar bra.


En snäppet större mal än den förra, 1,45kg hugger ett bottenmete agnat med löja som jag försökte fånga gös med.


Ännu en mal hinner jag landa under natten, denna uppskattas till 1kg innan vi släpper tillbaka den utan bild, men det var en extremt snyggt färgad fisk med otrolig kamouflageteckning.

Även ett par fina ålar landas av mina kumpaner under natten men ingen gös..

Soluppgången är vacker och lovar fint väder.


Det kommer dock snart en av målarterna med resan!

Williams första gös någonsin, den 52:a arten i Sverige för William.


Fisken vägs till 1,41kg och jag kan pusta ut då min fisk blir den största fisken på resan, mycket prestige!

Mest prestigefyllt är ändå Williams 11 arter då han vinner den obligatoriska arttävlingen med 11 arter, jag och Rasmus får 8 arter var och Jimmy tre.


Vi avslutar fisket på ytterligare en plats men där är bara abborre och mört hemma.

Jag fångar totalt 3 mal 1,05kg, 1,45kg, 1,0kg, 2 björkna, 1 färna, 1 sandkrypare, 14 löjor, 5 mörtar, 6 abborrar och 4 gärsar.

Detta ger 115 poäng till mig.

/Hasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar