Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 6 september 2014

Granudden 2.0

Granudden 2.0
Igår var det sagt att jag och Marcus skulle åka till granudden för ett kvällspass på lake.
Men dumt nog så hade dalmasen fått förhinder och valde att inte följa med.
Då jag hade lite idéer så svängde jag inom och hämtade tillbaka min såg som han av någon outgrundlig anledning hade packat ner i en låda. o.O
Så bar det av. Väl framme låg vattnet lugnt och det kändes hett. Jag hade precis slängt av mig packningen när jag såg någon komma gående uppe på stigen.
-Är det en fågel? Ett flygplan? Hasse? Nej det var ju Marcus och två små dogs som kom traskande.
Dalmasen hade efter övertalning hemifrån valt att följa efter.
Vi tacklade upp och kastade ut. Med alla spön riggade var det dags att sätta en plan i verket.
Sågen fick visa vad den gick för och muskler fick arbeta. Svetten rann och myggorna kallasade.
Men efter allt arbete fick vi vår belöning.
Vi kallar den ”Granudden 2.0”


Ett stort vindskydd hade tagit form. Det kan fortfarande behöva lite finjusteringar men det funkar gott åt oss.
Under tiden som vi bygger så plockar Marcus några löjor och en mört.
Även mitt spö skvallrar om napp och mycket riktigt så får jag upp en fet mört på 278g.

När mörket faller så väljer dalmasen av någon outgrundlig anledning att överge mig och åker således hem.
Kvar sitter jag och väntar på det stora hugget.
Ett par bom innan en liten lake sväljer betet.
Sen är allt lugnt igen.
Efter någon timme funderar även jag på att ge mig men då pinglar det på ena spöt och medans jag springer fram så börjar spöt jämte också pingla.
När jag står där och velar vilken jag ska ta så hugger det otroligt nog på mitt tredje spö med. Men alla dör direkt. Jag kastar om alla spön och börjar packa ihop.
Överblivet bete hackas upp och blir lite mäsk som åker i.
Jag hinner bara vända mig så hör jag ett svagt pingel.
Ena spötoppen gungar långsamt.
Efter en dramatisk fight landas en något större lake.

Vågen tyngs till 1.2kg.
Nöjd med kvällen väljer jag till slut att åka hem, men jag ser fram emot många kvällar och nätter under vindskyddet.

Marcus 1 Mört, 4 Löjor
Andy 1 Mört 278g, 2 Lakar 1.2kg

Marcus 5p
Andy 34p

Skitfiske
Andy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar