Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 7 november 2015

84:e arten för Simpkungen

Igår eftermiddag åkte jag och Arvid till Bällforsen för lite artjakt!

Varken jag eller Arvid hade fångat bergsimpa förr och det trots att jag försökt vid flera tillfällen förut och faktiskt tappat en i luften för några år sedan.

Väl framme var det vindstilla och höstigt men med oroväckande hala stenar!

Någonstans bland dessa stenar borde de finnas tänkte jag och placerade ut ett gäng pimpel och ismetespön bland stenarna tackalde med 32-16 storleks krokar och små maskar.

Vi tacklade upp våra backup spö med laketackel och agnade på med sillfiléer och mask.

Det hände ingenting.....

Inte ens när det blivit kolsvart hade vi haft mer än möjligen något litet pill på sillfiléerna.

Vi bestämde oss för att kolla bergsimpespöna.

Ingenting på dessa heller, men mitt sista spö hade jag placerat längst ut i den gamla åfåran där jag med risk för liv och lem fick kravla bland de glashala stenarna.

Betet hade förflyttat sig 40 centimeter och linan stack nu in under en stor sten...

När jag lyfter det lilla pimpelspöt känner jag att det sitter fast...

Jag får kämpa mig ut kravlandes på alla fyra ut ibland stenarna i den lilla porlande strömmen.

Får precis tag om stenen och lyckas med stor möda lyfta på den.

Då simmar linan ut i strömmen igen!

Lyfter pimpelspöt och förnimmer ett väldigt lätt sprattlande O.o

Upp i det svaga lampskenet kommer drömfisken!

En 4 cm lång bergsimpa, en väldigt liten fisk men en ny art!!!

Bergsimpan är slående lik en stensimpa men har randiga bukfenor istället för stensimpans vita.

Glädjen är stor och hade det inte varit så fruktansvärt halt hade jag dansat på plats!

Arvid kravlar också ut bland stenarna för att inspektera min 84:e art i Sverige och fiskar sig fram bland stenarna.

Bergsimpeselfie

Liten men naggande god!

Ja packar ihop mina bergsimpespö och tar mig tillbaka in till tryggheten på land.

Men jag hinner inte samla mig för ens det börjar pingla intensivt från våra lakemete!!

Snabbt som en bonito är jag borta vid metena och kan landa inte en utan två lakar, ett på varje lakemete!

Arvid kommer skyndande och är nu mycket orolig då jag tagit ledningen med 2-0 i antal arter :)

Medan jag försöker tackla om mina spö med nya sillar, stövlar Arvid fram och svingar ut sitt lakmete på min hotspot och direkt hugger det!!

Hämnden är ljuv morrar lakehäxan Arvida när hon svingar sitt trollspö och den slingrande laken i luften!

En kort lakesession tar vid men vi missar varsitt hugg och sen lugnar det sig så vi beslutar oss för att lysa lite efter bergsimpa istället.

Här bredvid simmade precis en bergsimpa ut skräcklslagen av Arvids lampsken!

Vi ser dock bara en till bergsimpa och till mitt förtret så lyckas Arvid kontra med en enligt Art-Patrik mytomspunnen och tämligen omöjlig art - gärsen!

Gärs och tunga på samma bild!

2-2 i arter och ny art för mig med bergsimpa, lake och gärs i dagens artprotokoll. Ett väldigt lyckat pass med tanke på att det var de arterna vi var ute efter!

Ny art - dubbelnougat!

Väl hemma firar jag med dubbelnougat men nu får jag nästan hoppas att det dröjer lite med nästa art även om jag har mina planer ;) Annars kommer jag nog rulla mellan fiskeplatserna.

Kanske kan skäggsimpan komma härnäst, med två nya simparter på samma vecka känner jag mig välförtjänt av den egenutnämnda titeln simpkungen!

Totalt:

Hasse 2 lake 0,5kg, 0,4kg, 1 bergsimpa 4cm

Arvid 1 lake 0,3kg, 1 gärs

Hasse 25p

Arvid 7p

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar