Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 3 november 2015

Ny art på ligan - Hornsimpa!

Ände sedan jag tipsade skicklige artfiskaren och regjägaren Anders Lilja om bland annat grönling och sandkrypare -hotspots i somras så har vi pratat om att sticka ut på ett gemensamt pass där han kunde guida upp ny art till mig istället.

Nu var det äntligen dags och tidigt i måndags morse så mötte jag upp Anders hemma hos honom.

Båten stod redan på trailern och så fort jag hade flyttat över mina fiskegrejer till hans bil så bar det av mot ostkusten!

Isättningen gick smärtfritt och snart låg Anders gula skuta Octopussy i havet.


Motorn hostade lite innan den började spinna lugnande och jag andades ut.

Anders log lurigt och sade att jag inte behövde vara orolig då 115 hästars tvåtaktarens hostande var helt normalt.

Vi han komma ut på havet och snart satte Anders kurs mot en position utmärkt på kartplottern.

"Om en kvart har du en ny art!" siade Anders leende.

Anders är far till de unga artjägarna Hugo och Elias Lilja som gick väldigt bra i årets Rapala Cup där Hugo fick otroliga 67 arter på tre månader i Sverige och där jag var domare.

Under året har de varit ute på Östersjön och fiskat hornsimpa ett gäng gånger och fångat flera hundra totalt och Anders menade att allt handlar om att hitta rätt djup.

Men jag som har drömt om hornsimpan och läst i princip all litteratur som finns om arten i Sverige flera gånger var mer skeptisk.

Det hade jag inte behövt vara...

På andra nedsläppet satt första fisken och pulsen var hög när Anders sade att det garanterat var en hornsimpa som nappat, uppvevandet var ruggigt spännande men till sist så kom drömfisken upp ur djupet!


En fin hornsimpa på 110 gram och 22cm blev min första fisk på resan och en ny art på ligan. Dessutom min 84:e art i Sverige och därtill en sjukt cool skapelse!

Efter vägning mätning och något foto släppte vi tillbaka fisken.

Vi fångade ett par hornsimpor var på både fisk och räka men Anders var inte nöjd och flyttade oss lite grundare där det nappade bättre.


Fiskarna var grymt coola och ganska variabla. Likt rötsimpan och oxsimpan så morrade de ilsket när man tog upp dem.


De fyra hornens storlek och form varierade något liksom färgen på fiskarna men det var lätt att se skillnad mot alla andra simpor som jag sett då både hornen, fenorna och alla benknölarna längs sidorna avslöjade dem och gav dem ett speciellt uråldrigt utseende.

Det var självfallet arttävling och en tävling i antalet fiskar också!

När jag plötsligt landade en strömming så satte Anders snabbt på en häckla och snart hade han häcklan full!


Vi höll ganska jämn takt i simpfångandet men några dubbléer gav till sist Anders ett visst försprång.


Men när jag plötsligt fångade en rötsimpa istället så kändes mängdunderläget inte lika jobbigt längre!


Det var inte många fiskar som pressade ett hekto och jag lyckades inte slå längden på min första hornsimpa trots att jag radade upp nya simpor hela tiden. Men så kom en tjockis som var en halv centimeter kortare än min första fisk men som pressade vågen till 115 gram, ett nytt rekord och pb.


Väldigt fascinerande och annorlunda fiskar men tydligen bland de talrikast förekommande i vissa delar av Östersjön.


Vädret var grymt skönt och eftermiddagen var ljummen så pass att jackorna åkte av!

Vi åkte hem då solen började närma sig horisonten och det var motvind men vi hann in innan det blev mörkt.


Väl hemma hos Anders blev det en hel del artfiskesnack med sönerna och planering inför tisdagen.

Nu när hornsimpan var landad kunde vi ju välja att fortsätta jag större hornsimpor eller välja något annat?

Efter mycket om och men så bestämde vi oss för att lägga tisdagen på abborre och björkna. Två pb som jag gärna vill höja.

Vi åkte till en fjärd där Anders och grabbarna fångat mycket fina abborrar och björknor.

Första tre fiskarna jag fick på mitt bottenmete var dock varken abborre eller björkna utan gäddeskägg!


Turligt nog satt alla bra och största skägget vägde 2,5kg en fisk som var krokad i mungipan ;)

Anders visade vart skåpet skulle stå och hur man gjorde med att istället för att ödsla tid på gäddeskägg fånga massa fina abborrar istället


Mina meten flyttades runt mycket då Anders fiskar högg nästan så fort betet landade men det var svårt.


Tik sist satt dock en fin 4 hektos borrebus!


Inget pb och efter en hel del nötande på abborren valde vi att flytta till en björkna-hotspot.


Anders insåg för sent att jag såklart körde arttävling och hade fortfarande siktet inställt på abborre när jag började landa björkna!


Inget pb här heller men det var flera fina fiskar.


Anders drog dock till med största björknan med 515 gram.


Framåt eftermiddagen var vi tvugna att åka hemåt igen men vi stannade på några spännande platser där det bland annat finns vimma och hösteftermiddagen gav oss vackert väder.


Väldigt nöjd tog jag farväl av mina värdar och började köra hemåt men jag har redan börjat planera för nästa tur till Anders hemmavatten på ostkusten.

Totalt får jag 24 hornsimpor 110 gram 22cm NY ART DLR, 100g, 115g 21,5cm LR vikt. 1 rötsimpa 250g, 3 sill, 1 abborre 400g, 6 björknor 4x300g, 3 gäddor 1kg, 2,5kg.

1082 poäng till mig!

Viktiga poäng som faktiskt tar mig upp på andra plats i årets liga - förbi både Adam och Arvid!

Tack Anders för ett par fantastiska dagar och den nya häftiga arten hornsimpan.

/Hasse



5 kommentarer: