Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 6 maj 2016

Artguidning och tungarekord!

Igår var det artfiske på schemat, först skulle den svartmunnade smörbulten guidas upp till Christian.

En hade fångats på vallgravsmetet tidigare på dagen vilket gav oss lite boost.

Och visst var dem på plats!

Christian fick även en liten lax så två nya arter till Götelaborgaren!!


Själv lurade jag tre svartmunnade och vi kom överens om att hela långhelgen skulle bli en enda lång arttävling. Jag, Simon, Chirstian och Mats skulle tävla individuellt men jag och Mats skulle också vara tag-team "Oldboys" mot "Young-guns" Simon och Christian.


Mats och Christian ska nämligen åka till Emån hela helgen och jag ska ut på havet.

Efter smörbultsturen så åkte jag och Simon raka vägen till Varberg för att fixa lite nya arter till Simon.

Lerstubbet satt ganska snart!


Och efter jag jag visat vägen så satt även bergstubbet.


Ett storspigg kunde inte motstå en havsborstmask och kom fram ur sitt gömsle.


Nu stack vi för att fylla på reserverna och lagom till vi kom tillbaka till havet låg det spegelblankt.


Vadarna åkte på och vi började spana.


Det var inte så mycket igång för ens fram emot skymningen då Simon plötsligt skriker på pungräka.

En större kantnål simmar framför honom och jag skyndar dit med ett spö med storlek #32 krok och en hel pungräka.

Fisken lurar omkring och tittar misstänksamt på pungräkan men suger in den i munnen och Simon kan snart lyfta in art nummer #37 i Sverige.


Vi struntar i alla vanliga fiskar vi ser. Mängder av stubb, simpor, smörbultar, tobisar och plattfiskar ignoreras och när väl lite mer spektakulära fiskar upptäcks fiskar vi på dem.

Simon fiskar på en mindre kantnål och jag får nobben av en klarbult, Simon ser också en röd tunga som han fiskar på ett tag innan den gräver ner sig, kanske var det en rödtunga!

Nu är det mörkt och Simon hittar dagens första piggvar.

Den hugger jiggen efter lite trugande men mothugget missar och den landar istället på jiggen så att den felkrokas i magen. Vi beslutar att avliva den och ta med den hem som matfisk.

Som tur är är det ingen regga då vikten landar på 925g.

Simon är redan nöjd med fyra nya arter och har fått se hur man fiskar piggvar.

Då dyker dagens fisk upp!

En fet tunga, större än alla andra jag sett här.

Simon får fiska på den först men den vill inte och Simon har inte tekniken riktigt så han överlåter fisket till mig och nu går det bättre.

Jag placerar den sandmaskagnade kroken någon decimeter framför tungan och fisken simmar snart fram till betes som slukas med hull och hår och mothugget sitter!

Fisken gör en bra rusning och bjuder på hårt motstånd men Simon lyckas snart håva den och matfisk nummer två är landad.


Två fina fiskar med hem alltså och en riktigt lyckad fiskedag till ända.

Tungan är inte superlång med sina 40cm men väger fina 705 gram vilket är ligarekord och därtill storfiskreg.


Simon tar med piggvaren hem och jag ska äta tunga till middag idag ;)


Fantastiska fiskar.

Jag får totalt:

3 svartmunnade smörbultar, 1 lerstubb, 1 bergstubb, 1 tunga 705g 40cm ligarekord längd REG.

595 poäng till mig stärker ledningen i årets liga.

/Hasse

1 kommentar: