Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 25 maj 2016

Kungsfisk och Späckhuggare vid Orust!

Helgen spenderades tillsammans med mina goda vänner och kollegor Niclas Åberg och Dan Calderon.

Vi tre utgjorde Team Högåsa på legendariska havsfisketävlingen Pater Noster Cup.

Jag och Dan var på plats redan på fredagen och hann därmed åka ut och träningsfiska.


Träningsfisket visade bra fiske efter rötsimpa och en hel del arter.


Dans nya båtmotor gick som en klocka också!


På kvällen dök Niclas upp och det knöts tackel och dracks god öl.


22 team hade samlats och vår båt var inte den största. Hela Sveriges havsfiskeelit var på plats och en hel del häftiga ekipage stod fullladdade på morgonen med fiskespön, ekolod och bete.


Vi började dagen bra med en riktigt fin berggylta och arterna kom på löpande band!


Som en sann lagkamrat struntade jag i den fina poäng-glyskoljan som kom in mot båten när jag såg att det på andra kroken satt en mindre kungsfisk!

Nervöst skrek jag efter håv och slet åt mig håven själv. Skit i glysan upp med kungsfisken!

Så agerar en sann egoist!

Ny art för mig och därmed är jag först i Sverige med 88 arter på krok.


Nu var det Dans tur att skrika!

-EN VAL!!

Ett rejält flås från ett större marin däggdjur som andades, hördes och en gigantisk virvel syntes en bit bort från vår båt.

Sedan kom de upp..

Rejäla Späckhuggarfenor!!

Snart nog skymtade vi hela flocken utspridda över ett större område men de samlade ihop sill eller något liknande för att turas om att vältra sig i småfisk och det var en otroligt mäktig syn.


Stora flockar måsar samlades och det drog också till sig turbåten Oberon vars skeppare och passagerare fick dela den fantastiska upplevelsen med oss.


Vi åkte sedan för att fiska bleka vilket blev dagen miss. Det blev förvisso blekor till alla men vi nöjde oss inte och skulle ha en stor. Där fiskade vi bort mycket fisketid i svåra strömmar.

Väl i hamn hade vi dock en riktigt fin dagskörd. Två arter till som jag saknar kom faktiskt upp i vår båt denna dag, en havskatt till Niclas och så fick Dan en pigghaj som krokades av i vattnet.


Min kungsfisk var fin men inte något monster 250 gram och 28cm.

Däremot lyckades jag knipa ett ligarekord (tyvärr av Sanna) med längdrekord på glyskolja 28,5cm och 225g.


Ny art firas sedvanligt med dubbelnougat!!



Dagen avslutas med en brakfest som brukligt. Det var trevligt på krogen i Mollösund med god mat och dryck i havsfiskeelitens sällskap. Det förkunnades att vi låg 9:a efter första dagen.

Dag två gav inga fantastiska fångster för mig men vi lyckades fånga en fin öring på trolling på 1,6kg och 58cm.

Min bästa fångst dag två var en fet trollkrabba.


Snygga också!


Vi tappade i tabellen dag två med fem placeringar ner och vi slutade 14:e lag av 22 totalt.

Vi var nörjda med vårt fiske som gav hela 17 arter varav jag fixade 12 denna gång.

Mest nöjda var dock vännerna i Team Isola som tog hem hela tävlingen!!

Grattis grabbar till ett välförtjänt guld!

Tack till arrangörerna!

Min lista från helgen slutar på:

6 rötsimpa
5 sandskädda
1 knot 300g
5 glyskolja 220g, 225g 28,5cm ligarekord längd
1 bleka 1,6kg
1 vitling
11 torsk
2 gråsej
1 stensnultra
1 blågylta
1 berggylta
1 mindre kungsfisk 250g 28cm (Ny art i Sverige på ligan)

681 poäng till mig vilket ger ännu ett litet ryck i toppen av tabellen.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar