Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 11 maj 2016

Bland skäddor och spigg

Någonstans i en gränd nära dig, lastas mitt i mörkaste natten en båt upp på en 245:a. Inte vilken båt som helst. Det är Andys båt och inte vilken 245:a som helst. Det är Marcus 245:a. 


Då bilen snart ska säljas tänkte vi ge den ett sista äventyr. En tur till gullmarn med siktet inställt på lerskädda. 




Innan gryningen for vi iväg. Marcus snarkandes och jag snörvlandes hela långa vägen upp. Lagom till soluppgången var vi framme. Två årtag ut skulle vi dra igång motorn. Tjugo minuter senare ror vi in igen. Smart som man är så har man tagit med två motorer.


Med ny motor på så drar vi till slut ut till lerskäddehålan och efter lite nötande så sitter den helt plötsligt där för både Marcus och mig varsin lerskädda! Art 68 för Marcus och 71 för mig. Det börjar ta sig. 




Därefter blev det lite arttävling och några rockasatsningar som inte gick hem. Feta rötsimpor blandades med magra sjökockar. 



Framåt kvällen vilade vi upp oss för nästa satsning. Marcus saknade sjuryggen och det skulle det snart bli ändring på. I en liten hamn som de flesta känner till vid det här laget krokade dalmasen sin 69:e art i Sverige!
Där var mycket liv i tången och både sjurygg, kantnål och tångspigg fick smaka krok. 



Plötsligt hörs ett jubel när jag krokat en tångspigg som krossar Adams tidigare rekord! Den följs upp av några till som alla var mindre än den första men samtliga större än Adams. 


Nöjda för dagen åker vi hem för att drömma om rockor och bergvarar.

Dagen därpå låg havet stilla och vi körde stenhård satsning på rocka och pirål, vilket slutade i totalt misslyckande då inte ett skit behagade nappa ute på djupet. 


Efter lite ströfiske vid någon klippa beger vi oss ändå mycket nöjda hemåt med nya arter att skryta med!

Arttävlingen slutade 13-12 till mig.

Jag fick:
5st Rötsimpa 100g, 200g, 220g
8st Torsk 500g x2
1st Svart smörbult
1st Randig sjökock
1st Lerskädda
1st Bleka 500g
1st Sandskädda
1st Blågylta
6st Gråsej
7st Glyskolja 100g x3
1st Sjurygg
1st Större kantnål
2st Tångspigg 16,58g 17,7cm, 18,46g 18cm DUBBELT LIGAREKORD.

Marcus fick:
5st Rötsimpa
17st Torsk 500g x2
1st Lerskädda
3st Glyskolja
2st Svart smörbult
3st Sandskädda
2st Stensnultra
1st Berggylta
1st Bleka 500g
1st Randig sjökock
1st Sjurygg
2st Tångspigg 17,3cm 17,25g, 17cm


Andy 1038 poäng - Tar mig förbi Arvid upp på andra plats!

Marcus 532 poäng - Återtar femteplatsen sedan Patrik försökt smyga sig förbi i tabellen!

Skitfiske!

/Andy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar