Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 12 augusti 2011

Fiske med 100-arter Patrik!

Igår blev det piren i Halmstad och ett första av förhoppningsvis flera intressanta fiskepass med artjakten-Patrik för mig och Adam.

Det var dock inte några drömförhållande med ganska grumligt vatten, kyligt i luften och lurig frånlandsvind som försvårade fisket.

Fjärsingarna högg dock!

Både jag, Adam och Patrik fick ett gäng.

En vitling för Patrik och en skrubbskädda för mig blev allt förutom fjärsingarna under fisket medans det var ljust.


Vi hade trots allt nästan lovat Patrik en id i alla fall men det kom inte upp mycket på vårt bröd vilket är väldigt ovanligt här.

Vi fick istället lägga krutet på mörkerfisket.

Tyvärr var det inte så lätt det heller några skrämda ålar, omöjliga tångspigg och oinspirerade simpor var allt vi kunde se när vi smög.

Men så gick vi ut på en av betongpirarna där saltbåtarna lägger till och där var det mer liv.

Adam landar snart en sill! Eller..?

Vi får ta till litteratur för att bestämma denna lilla sillfisk.

Buken är kölad och taggig vilket snart för tankarna till Skarpsill. Även stjärtspole och huvud ser lite annorlunda ut. Det enda vi hänger upp oss på är att ryggfenan ser ut att börja mer raktöver än bakom bukfenan.

Snart landar även jag och Patrik ett gäng sådana här men de är klart mindre än de skarpsillar som fångats tidigare på ligan och alla ser likadana ut.

Några testar jag att agna med men får bara fem vitlingar även om det vid ett par tillfällen kändes annorlunda i huggen.

Adam beslutar att behålla en av fiskarna medans jag tar ett par dåliga bilder för artbestämning.

Svårt att avgöra hur ryggfenan sitter i förhållande till bröstfenan men vi kan dock enas om att buken på fiskarna är kölad och dessutom sträv om man drar fingret bakifrån och fram på fisken ett karaktäristiskt drag hos skarpsillen.

Idag har dock Adam tittat närmre på fisken och tyckte att det såg ut som att bukfenan börjar rakt under ryggfenans framkant vilket tyder på skarpsill.

Jag i min tur har läst all litteratur jag kunnat hitta om arterna i mina fem fiskarts böcker och på flera internetsidor. Det verkar som att ryggfenans bas ska sitta bakom eller rakt ovanför bukfenan på en skarpsill men det är nog inte det säkraste sättet att bestämma fiskarna på.

I National Encyklopedin står det "Sill är långsträckt och silverglänsande samt har rund buk, till skillnad från andra svenskar sillfiskar, som har kölad buk"

I Våra fiskar står det om sillen att "den har släta bukfjäll, det vill säga buken känns inte sågtandad som hos skarpsill".

På fiskbasen beskrivs skarpsillen "liknar mycket sillen men är som fullvuxen mindre än denna. Ryggfenan börjar bakom eller i linje med bukfenornas fäste (hos sillen framför). Bukfjällen är skarp och taggkantade."

Och om sillen står det "Arten skiljs bäst från skarpsillen på att ryggfenan börjar bakom bukfenans fäste, samt att fjällen mellan bukfenorna och analöppningen inte är skarpkantade".

I Havsfisk och fiskar står det om sillen "Bukkanten har inga skarpt kölade fjäll, som hos skarpsill".

I boken Fiskar står det om skarpsillen "Mycket lik sill, men mindre och skiljs genom en köl av skarpa, sågtandade fjäll under buken."

Jag kunde inte hitta någonting någonstans om att småsill kan ha skarp buk men det kanske någon kan bekräfta/dementera?

Det som för mig får fälla avgörandet är ändå de sillar och skarpsillar jag fångat tidigare. Hade ju turen att fånga båda arterna under samma fiskepass i våras och då kunde man se skillnaderna. Jag tycker den kompakta stjärten, huvudet och framförallt buken skiljde skarpsillen åt från sillen den gången. Det var dessutom så att alla sillarna var släta på buken medans skarpsillen kändes som de fiskarna vi fick igår, dvs kölad och sträv/taggig.

Luriga fiskar som sagt som båda bildar lokala raser och underarter, men vi kommer att skriva ner dem som skarpsillar i statistiken med reservation för ändringar. Det innebär att Adam får sin första skarpsill! 10,4cm och 6,1gram är ingen stor firre men ett steg närmre 60 arter i Sverige för Adam som menar att detta var den 58:e.

Detta ger i alla fall Adam 43 poäng, (1 skarpsill, 4 fjärsingar, 1 sandskädda).

Jag får 22 poäng med (2 fjärsingar, 5 vitlingar, 1 skrubbskädda).

För Adams familj blev poängsköden från tidigare under dagen följande.

Sanna, 2p

Thede, 7p

Vilmar, 7p

Love, 5p

Detta innebär i praktiken att Love och Vilmar går upp varsin placering, förbi Linda P respektive Birgitta.

Vi har nu bokat plats på en turbåt som heter Havskatten och hoppas kunna åka ut till 10-gradaren eller Bratten inom kort. Någon som vill haka på en måndag eller tisdag någon av nästkomande två veckor? Linus, Calle, Simon, Albin, Pär, Putte, art-Patrik eller någon annan? 1000:- per skalle. Det finns dock bara en plats förutom min och Adams om vi ska åka långt ut och ta riktigt stora och udda fångster... Först till kvarn gäller.

/Hasse


10 kommentarer:

  1. Trevlig rapport, och jösses vad du grävt fram om sillen! Jag kommer ihåg nu att jag undersökte det här rätt noga för några år sedan. Jag hittade några gamla mail från dess (från Naturhistoriska):

    "Skillnaden mot sill i taggighet på buken är ju egentligen bara uppenbar för de som själv känt på båda arternas buklinje. Har man bara en av dem kan det vara svårt att avgöra vad som menas."

    Ett annat:

    "Om den verkligen kändes taggig så var det en skarpsill. På sillens vassa buk får man nog bara tag i taggarna om man drar med nageln motfjälls."

    Fiskarna igår behövde man ju inte direkt använda nageln till. Trots det så vågar jag inte sätta upp den som skarpsill ändå tror jag.

    Har du kvar fisken Adam? Isåfall, kan du kolla detta?

    "Om du ställs inför samma problem igen kan du alltid försöka räkna bukens kölfjäll; 20-24 från gälnäset till bukfenorna, 9-13 från bukfenorna till analöppningen hos skarpsill. Hos sill är motsvarande antal 27-30 resp. 13-15."

    Mina fiskar (med taggig buk men kommer inte ihåg HUR taggig) stämde in på sill när jag räknade sist.

    Hur som helst så är jag sugen på att gå till botten med detta. Funderar på att gå ut och häckla upp en sill/skarpsill, det brukar gå rätt lätt här uppe, frågan är vem man kan be titta på den bara.

    Förresten, varför fick inte jag några poäng för mina fiskar?! ;)

    SvaraRadera
  2. Är det fisken på bilden som ska föreställa en skarpsill? Jag tycker det ser ut som en klockren vanlig sill. Har man väl fått både vanlig sill och skarpsill samtidigt så är det jättelätt att se skillnaden på dem.

    Jag har bara fått skarpsill två gånger och hade då vanliga sillar att jämnföra med. Men efter att ha sett skarpsillarna "live" så är det numera inga problem att skilja arterna åt.

    Ksn det var så att ni bara har fått vanlig sill tidigare?

    SvaraRadera
  3. Opps, såg nu att du hade fått båda arterna samtidigt en gång. då förstår du vad jag menar. Buken på skarpsillen är ju riktigt "vass" Dessutom ser man skillnad på kroppsformen, huvudet och stärten.

    SvaraRadera
  4. Har nu sovit på saken och har blivit ännu säkrare på att det är vanlig sill.

    Marran, kommer du ihåg om skarpsillarna kändes släta eller taggiga på buken när man kände med-fjälls? Dom här fiskarna var släta (och inte jättevassa) med-fjälls men gick inte dra fingret mot-fjälls. Hittade även ditt gamla foto på båda arterna och kroppsformen och stjärtfena stämmer ju helt klart in bättre på sill.

    SvaraRadera
  5. Jag skyller på Adam som inte lyckades ta någon vanlig sill att jämföra med! Jag är inte själv 100 på de fiskarna vi fick i förrgår. Buken var dock klart vass vilket jag inte kännt på några vanliga sillar tidigare när jag testat. Adam, hade varit skoj om du kunde kolla antalet bukfjäll på fisken om du har kvar den?

    SvaraRadera
  6. På skarpsillen kändes buken taggig även medfjälls, liksom lite som ett sågblad. Dessutom var buken riktigt tunn. Något som man ochså lade märke till var att skarpsillen hade mindre ögon än sillen + att sjärtfenan var mindre. Som sagt, när man väl ser en live så går det inte att ta miste. Småsillarna jag fick vid piggvarsfisket i torsdags hade ochså "vassa" bukar motfjälls men några skarpsillar var det inte. Fick ju förra året även ett par skarpsillar däruppe och då såg man direkt skillnaden.

    SvaraRadera
  7. Mycket intressant Marran! Jag visste inte att småsillen verkligen kunde vara "taggiga" det är kanske som du säger då att det är småsill som vi fick häromdagen. Som sagt jag har inte fångat så små sillar förut och det var verkligen små taggiga bukar på dem men bara motfjälls. Däremot har jag kännt på vanliga sillar flera gånger och de har varit helt släta dock större fiskar.

    SvaraRadera
  8. Jag har kvar fisken, ska bli agn inom en snar framtid:) Tog några bilder, men den är hårt åtgången! Trodde att Hasse skulle lagt upp dem nu.
    Som sagt har jag bara tagit två små sillfiskar så jag känner att jag inte kan bidra med så mycket här.
    Har räknat fjällen efter bästa förmåga: 12-13 från buk- till analfena och 24-25 från bukfenorna till gälnäset! Det sistnämnda är nog inte helt rätt fick chansa lite!

    SvaraRadera
  9. Jag har inte fått bilderna, verkar ju stämma bättre på skarpsill med bukfjällen..

    SvaraRadera
  10. Vafasen, mysko fisk. Minns jag rätt fick jag uppgifterna om fjällen från dom som skriver Nationalnyckeln, man tycker dom borde ha koll.

    Jag har ju bara sett sillfiskar som är lika dom vi fick, först trodde jag det var skarpsill men sen strök jag det från listan då allt pekade på sill.

    Jag väljer nog Marrans linje, vi har sett samma fiskar under agnfiske och har han fått andra fiskar som skiljer sig så mycket från dom vi fick då så har jag svårt att se att det vi fick skulle vara något annat än sill.

    Jag sticker nog ut en sväng idag och försöker fånga mig en för närmare undersökning trots detta. Skall se om jag kan räkna bukfjällen.

    SvaraRadera