Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 29 augusti 2011

Lax i Rolfsån och Färna på mört

Peter rapporterar ett rejält lax-hugg i Rolfsån igår. Kanske kan Peter vara på väg att bryta abborr-förbannelsen. Peter har nämligen för omväxlings skull bara tagit en art i år - abborre -76 stycken.

Linus meddelar att han just nu el-fiske inventerar och har fått flera bra uppslag på stensimpa och bergsimpa! Månne kommer ligans 94 art snart från Linus?

Linus har också metat gös, med gösarna misslyckades han, men två fina färnor på 1,6kg respektive 2,2kg valde att hugga på mörten. 120 poäng till Linus på dessa båda fiskar, men Linus lovar att skicka en fullständig rapport under veckan.

Jag känner själv att fisk är underskattat som färnabete med så många fina färnor som jag känner till på hel fisk och fiskbit.

Jag upptäckte också vid en kontrollräkning att Sanna saknade två poäng - detta är nu åtgärdat.

Själv är jag sjuk i rejäl förkylning och sitter och tittar ut och gottar mig åt att jag inte missar något fint fiskeväder i alla fall.

Ska spåna på nästa års poängsystem idag har jag tänkt. Det är klart att en del förändringar behöver göras igen. Förmodligen höjer vi poängen på flera arter och sätter en högre grundpoäng på flera arter, men även några sänkningar måste göras. Till exempel har sandstubb blivit mycket vanligare som fångst på ligan då detta året varit ett riktigt sandstubb-år. Innan året började hade vi fångat sju sandstubb och nu är vi uppe på 94 stycken så kanske bör grundpoängen där ses över men det beror på hur vida vi höjer och sänker andra arter. Utgångspunkten blir de vanligaste arterna som ju fortfarande är abborre, mört och sarv.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar