Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 2 augusti 2011

Taggig fångst!

I söndags kväll kollade jag in väderprognosen och det var en mycket trevlig rapport.

Nästan vindstilla och dessutom soligt inbjöd till en dag på havet.
Jag ringde därför och bokade en plats på Clipper, turbåten som går ut från Varberg.

Här skulle bändas fisk!
Förhoppningen var ju att fånga någon ny art för året speciellt knot kändes realistiskt men även gråsej.


Redan på första nedsläppet fick jag en fin bonusfångst!

Nytt pb på makrill!

0,730kg och imponerande 47,5cm! Nytt ligarekord i längd var en bonus till!







Snart infriades förhoppningarna, en liten knot hade huggt!

Jag fiskade så mycket som möjligt "outside the box" som jag och Adam brukar säga om okonvetionellt och påhittigt fiske efter udda arter.

Denna högg på bottenmete med en liten räkbit.
Turen var redan lyckad nu var allt annat en bonus!



Och bonus lät inte vänta på sig!

Ny art för mig - taggmakrill!

Jäkla tuff firre, ser ut som en blandning mellan, havsabborre, makrill och flygfisk.

0,140kg och 25,6cm är i alla fall nytt ligarekord längd, detta då Peter aldrig mätte sin 2hektos.





Men siffrorna skulle snart rättas till! Taggmakrill nummer två var nämligen större!

0,250kg och 26,5cm - nytt ligarekord igen.

Min femte nya art för i år och totalt sett min 62:a art i Sverige.









Måste bara visa en bild på de spektakulära bröstfenorna som nästan påminner om vingar.

Båda taggmakrillarna högg på vanlig makrillhäckla.

Detta innebär min 45:e art i år och jag känner lukten av 50!









För en gångs skull hade de rätt om vädret!

Den totala skörden blev, 6 torskar, 2 knot, 10 fjärsingar, 30 makrillar varav den största på 0,730kg och 47,5cm samt 2 taggmakrillar 0,140kg 25,6cm 0ch 0,250kg 26,5cm.


En bra skörd som gav hela 319 poäng!

Därmed hamnar jag på 2268poäng och är andre man över 2000 i år och har därmed i teorin också

tagit patent på en av medaljerna då ingen tidigare som tagit sig över 2000 poäng hamnat utanför pallen.

Jag övertar dessutom ligaledningen igen!

På båten togs för övrigt, några långor mellan 1-2kilo samt ett antal mindre gråsejar och det största var en torsk på runt 3 kilo.



/Hasse

2 kommentarer:

  1. Grattis! Du kontrar snabbt måste jag säga :) Kanske i ren desperation får spela mitt "säkra" småspiggskort snart.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Ja hehe, både du och Adam pressar ju kungsfiskar och tungevar till höger och vänster! Jag har snart inga ess kvar i rockärmen, men multe känns ju inte omöjligt i alla fall ;)

    SvaraRadera