Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 24 januari 2012

Halvvägs - Tejstefisk!

Idag var det äntligen dags för lite fiske!

Hade inte fiskat på en hel vecka så abstinensen var stor.

Snö och is har dominerat den senaste veckan och det var runt -8C när jag gick upp på morgonen.

Det kändes lite för kallt men solen och frånvaron av vind lovade att temperaturen skulle gå upp så jag valde att avvakta till lunch innan jag åkte.

Väl framme såg det ut så här :)


Jag hade förhoppning om lite udda arter då denna plats överraskat förut och målet för året är två nya arter för mig i Sverige och gädda över 10 kilo.

Isarna här är inte bäriga ännu så jag fick gå på artspåret idag.

Väl framme så började jag med att gräva sandmask och det var det gott om. Även om det var lite is här och var i vikarna så fanns det öppna ytor att gräva på.


Testade bottenmete med sandmask och med räka men det hände inte mycket.


Gick då över till smygmete intill kanten. Det var väldigt lite liv och jag såg inte en enda fisk.


Men så försvann plötsligt sandmasken när jag lade ner den i hålan mellan stenarna på bilden.


När jag spände upp spöt kände jag ett par korta intensiva ryck och masken var borta!


En ny sandmask plockades fram och ner i hålan igen. Jag såg inte nappet men masken försvann ner i hålet bland stenarna och när jag väntat någon minut och chansade på mothugg så kände jag direkt sprattel i andra änden!


En långsmal fisk kommer upp ur hålet och jag kan lyfta in den över land!


Den sprattlar och det är svårt att se vad det är men ändå känns det i hela kroppen att detta inte är en tånglake.

"-Tejstefisk, tejstefisk, tejstefisk!!" sjunger jag och gör en indiandans.

Mycket riktigt, ligans andra tejstefisk någonsin är fångad!


Det kunde jag inte drömma om!


Förhoppningen för dagen var att kanske kanske kunna ta någon udda art och tångspigg eller ringbuk kändes inte omöjligt men en tejstefisk hade jag inte trott.


Den andra tejstefisken vi fångade var en höstfisk och jag trodde nog att de höll till lite längre ut under vintern.







Glädjeruset är totalt och jag skriker "-JAAAAAAA!!" så att det lätt hörs till Varberg!

Fisken nappade på en storlek 18 krok av en modell som jag inte provat tidigare och som jag för övrigt fått av mina elever i födelsedagspresent, tack för det!














Det är inget monster direkt men den måste mätas iaf. Adam har ju mygelvågen.


Adams tidigare rekord mäter 19,1cm men jag ser att denna inte kommer att rå på det och när jag mäter den lite vrångstyriga men märkbart köldpåverkade och trötta lilla fisken så får jag den till 15cm.







Inget ligarekord men vad gör väl det?


Fantastiskt vacker och tuff liten fisk som dessutom är ny art för mig!


65:e arten i Sverige för mig är landad och jag är redan halvvägs i artsatsningen för året.







Testefisken i porträtt!


De är snarlika tånglakar men har mer tydliga mörka fläckar på ryggen med ljusa strimmor runt.


De är också mer tillplattade från sidorna än vad en tånglake är.


Detta är den första levande tejstefisk som jag hållt i, åtminstone som varit större än några få centimeter.


Tuff teckning ovanifrån och nästan lite huggormslika precis som tånglaken.

Tejstefisken fick vila en stund i sandmask-spannen innan jag släppte tillbaka den, men krokningen var perfekt i mungipan och fisken verkade frisk och pigg när jag returnerade den.


Peter berättade att han åt opp sin tejstefisk han fick på 80talet men jag väntar tills jag får en större :D










En till bild på tejstefiskens fantastiska rygg.

Fisken var värd 30 poäng och det känns rimligt då det ändå var en liten tejstefisk jämfört med Adams rekord fisk. Det tar mig också upp på 112poäng och det är gott att vara först över 100 poäng i år.


Misstänker att det blir svårare att ta hem det hela i år..




Fick ingen mer fisk fast än jag fiskade en halvtimme till efteråt men en sjöstjärna kom upp på sandmask agnat bottenmete iaf.

En fantastiskt kul fisketur är tillända.

/Hasse













4 kommentarer:

  1. Drömfisk! Grattis igen Hasse!

    SvaraRadera
  2. Tack Patrik! Så jäkla gott! :D

    SvaraRadera
  3. Hahaha, underbar video! Imponerande att vara ute i kylan och bända drömfiskar, hemma i soffan får man fan ingen fisk. Respekt.

    /Mackan

    SvaraRadera
  4. Kul att du gilla filmen Mackan ;) Nej soffan är farlig som attan x) Hörs och ses! Tight lines!

    SvaraRadera