Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 3 januari 2012

Poängsystemet uppdaterat

Då var poängsystemet uppdaterat också. Poängsytemet hittar du i sin helhet via menyn på startsidan högt upp till höger.

Nytt för i år är att många arters grundpoäng har höjts, några få ha sänkts och en del ligger kvar på samma som tidigare.

Du får numera 150 poäng extra om du tar en för ligan ny art i Svenska vatten. Tar du en ny art utomlands får du bara 20 poäng extra liksom tidigare men tar du en art i Sverige som endast är tagen utomlands tidigare så får du 100 poäng extra.

Du får också 100 poäng extra för en hos sportfiskarnas storfiskregister registrerbar fisk. Det vill säga en fisk som når över viktgränsen för att rapportera in den till sportfiskarna. Storfiskeregistret hittas här för de arter som inte har någon gräns gäller 3hekto såvida arten inte är fredad.

Vi har också höjt poängen från 20 till 50 extra poäng för nytt ligarekord i antingen vikt eller längd.

Om nu någon mot förmodan skulle lyckas fånga nytt svenskt rekord skulle det rendera 1000 extra poäng och nytt världsrekord 2000 extra poäng.

För övrigt kan man komma in med tankar kring årsmål om man vill nu så uppdaterar jag profiltexten.

/Hasse

9 kommentarer:

  1. 10 poäng för nors!? Är det ett hån mot mig eller?! ;)

    SvaraRadera
  2. Ojoj! Det måste ha blivit fel, klart att det är 1 poäng på den:) Det kan ju inte behövas mer än ett riktat pass för att bocka av den....

    SvaraRadera
  3. Jag har ett bergsäkert kort på nors nu ;) Du har till påsk på dig Patrik. Då tar jag en!

    SvaraRadera
  4. Hehe, 1 poäng ja... Jag var också rätt kaxig innan jag försökte :)

    Jag är fortfarande rätt kaxig, för får jag möjlighet att hänga med ut under norsleken igen så sitter den där med lite korrigerade tackel.

    Ditt bergsäkra kort låter intressant dock Hasse!

    SvaraRadera
  5. Det är en bit att åka men jag kan avslöja att det innefattar häckla med fiskstrimlor i rinnande vatten... Oo

    SvaraRadera
  6. Hmm spännande! Låter som det är innan leken, är dom i strömmande vatten då? Låter som nån försökt innan och lyckats med detta koncept?

    SvaraRadera
  7. Ja jag fick ett hett tips av en elev. Han har en å där de går upp i lekvandringssammanhang och han har snackat med gubbar som sitter och drar nors där, de kör med hemmagjorda häcklor och fiskstrimlor som de spänner upp i norsstimmen och tar flera åt gången.

    SvaraRadera
  8. Hmm väldigt intressant, är det på natten?

    SvaraRadera
  9. Nej det är dagsfiske. Vi får väl se exakt hur det ser ut när det blir påsk?

    SvaraRadera