Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 30 juni 2013

Artjakt med Art-Patrik

Igår var jag, Linus och Art-Patrik på artfiske i Helgeån.

Målet för dagen var att fixa en faren åt Patrik, men eftersom Helgeån inte bara är hem åt många faren utan också ett av Sveriges artfikaste vatten så fanns chansen på allt möjligt!

Det var dock segt fiske och efter några timmar hade vi bara fångat gärs och abborre.

Men så kämpade det annorlunda på Patriks spö!

Jag brydde mig inte om att ta håven utan förväntade mig en abborre till när Patrik skrek:

FAREN!!!

Håvningen blev dramatisk när fisken kom in utanför några näckrosor och det var precis att håven nådde ut...

Men fisken gled över håvkanten och väl på land lossnade kroken av sig själv!!

Nära ögat med Patrik kunde glatt stoltsera med en ny art, faren blev Patriks 68:e art i Sverige!


Vi fiskade på ett tag till men bestämde oss för att byta vatten när ett stort regnmoln närmade sig.

Vi åkte till Almaån för lite frilinefiske efter färna, öring och med chans på grönling som bifångst!

Det blev massor av öring men och en och annan färna men också en armada av signalkräftor.

Linus med en arg kloförsedd liten gynnare!

När det började bli kväll åkte vi så tillbaks till Helgeån med chans på stor gös, färna, etc.

Solnedgången vid Helgeån var fin.

Det blev dock inte mycket spännande, jag fick en braxen, Linus tappade en stor fisk i ytan och Patrik tog personbästa på sutare 1,36kg.

Totalt för mig och Linus blev det:

Hasse 5 bäcköringar, 5 abborrar, 3 gärsar och 1 braxen. 

Linus 3 bäcköringar, 3 abborrar, 2 gärsar.

Hasse 24p

Linus 13p.

I totalen innebär fångsten att Linus passerar Thede upp på 15:e plats.

/Hasse

1 kommentar: