Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 12 juni 2013

Tungevar, Slätvar och ännu ett fjärsingrekord!

Idag tog jag och Calle oss ner till Tjuvahålan för lite artfiske!

Calle var inte helt i balans då han var en dag in på ett försök att sluta snusa.... O.o


Inte heller fisken verkade helt i balans då det högg ganska dåligt för att vara Tjuvahålan.

Vattnet var extremt klart och dessutom väldigt lågt vilket säkert gjorde fisken lite extra försiktig.

Det kom dock en del fjärsing (jag fick pb 0,24kg 33cm) och näbbgäddor utöver de vanliga skrubborna och skamskäddorna.

Sen så högg denna slätvar, därmed var målet för dagen uppfyllt!


Jag älskar dessa fiskar! Sjukt coola!


Efter denna fisk tappade jag min livs största plattfisk hittills som var en piggvar eller slätvar kring kilot som både jag och Calle såg lossna 30 meter från land.

Vi åkte hem till Stina som gjort en fantastisk laxmiddag med äppelpaj till efterrätt!

Sen åkte vi tillbaks!

Det nappade lika lite hela tiden men även eftermiddagspasset gav en fin bonusfisk.

Ligans tredje och min andra tungevar någonsin!


Ingen bjässe direkt men 16,5cm och 20 gram.

Även dessa är tuffa fiskar som alltid ser lite slitna ut, karakteristiskt för denna art är att fjällen lätt lossnar.


Efter en stunds fiske kom Andy och Marcus ner och slöt upp i fisket!

Båda drog näbbgäddor och Marcus fick sin första fjärsing.


Jag och Calle avslutade fisket vid sextiden på kvällen och kunde summera fisket så här:

Calle 24 sandskäddor, 2 näbbgäddor 0,5kg, 6 skrubbskäddor

Hasse 15 sandskäddor, 8 skrubbskäddor 0,3kg, 7 näbbgäddor, 2 fjärsingar 0,24kg 33cm, 1 slätvar, 1 tungevar 0,02kg 16,5cm.

Nu åkte vi hem för kvällsmat och efter det lämnade jag Calle hemma och åkte ut till Getterön för ett kort kvällshugg. 1 rötsimpa, 6 stensnultror och 1 fjärsing blev fångsten här.


Andy och Marcus stannade kvar i Tjuvahålan hela kvällen och då slog Marcus till med ytterliggare fem fjärsingar till sin första och den största var ingen liten fisk utan återigen nytt ligarekord efter att Adam tagit rekordet så sent som igår!

0,350kg och 38cm lyder nu ligarekordet på Sveriges giftigaste fiskart!


Marcus fick till sist 6 fjärsingar 0,350kg 38cm, 14 sandskäddor, 2 näbbgäddor, 1 rödspotta,
 5 skrubbskäddor.

Andys rapport är på väg men kommer separat senare.

Totalt gav dagens fångster följande poäng:

Calle 43p.

Hasse 143p.

Marcus 176p.

Fångsterna innebär inga förändringar i tabellen men det händer mycket poängmässigt just nu med en hård fight kring bronset mellan Marcus och Adam samt sjätteplatsen mellan Staffan och Calle!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar