Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 8 juni 2013

Nationaldagsfiske - ny art och dubbelt ligarekord!

På nationaldagen bestämde jag (Adam) mig för att komma ut på lite kvällsfiske. Körde glidbottenmete med sill. Det gav en del fisk men inget spektakulärt. Tog 37 sandskäddor (1 på 3 hg), 7 fjärsingar, 6 skrubbor (1 på 3 hg), 6 torskar (1,0 kg på den största) och 1 slätvar.

Vid 23-snåret tyckte jag att det var dags att bege mig hemåt, man skulle ju upp och jobba dagen efter.  När jag ändå hade pannlampan på slog jag ett litet getöga in på det grunda och vad får man se om inte en liten tunga. Snabbt upp med krok strl 20 och en pytteliten bit sill! Agnet las precis framför fisken men inget hände, den var helt ointresserad av sillen trots att jag såg att den åt flera gånger. I desperation försökte jag leta upp en mussla eller märla när det helt plötsligt kom en havsborstmask simmande. Lyckan var total - tungabetet nummer 1!!! På med en liten bit havsborstmask och snabbt tillbaka för att se om fisken var kvar. Det var den! Dock uteblev den huggfrenesi som jag hade målat upp i mitt huvud. Efter en timmes fiske på samma fisk hade den smakat snabbt en gång men jag tappade den en halvmeter upp i luften.
Jaha, tänkte jag, det var det!
Lös med ficklampan in på det riktigt grunda och då ser jag att det är fler tungor i görningen. Ett sista försök innan jag måste hem, till min förvåning slukar den lilla tungan masken. Ett snabbt mothugg och svepande rörelse och min första tunga var landad.













Det visade sig vara ligarekord i såväl längd som vikt. Hasse gamla rekord mätte 12 cm men min tunga var 12,7 cm och vägde 14 gram (vilket skrovmål).

Poängskörden blir: 240 poäng (120p för tungan, 56p sandskäddorna, 14p fjärsing, 20p skrubba, 20p torsk  10p slätvar)



----E Adam



3 kommentarer:

  1. Grattis Adam! På tiden att mitt gamla rekord slogs! Men känn dig inte säker.... Jag är sugen på att ta tillbaka det.. Frågan är bara hur jag ska försvara ledningen i arter i Sverige?? Multe, nors? Beh!

    SvaraRadera
  2. Grymt Adam, drömfisk! Men "inget spektakulärt" och slätvar hör inte hemma i samma mening.

    Hasse: Kom hit så fixar jag en tångspigg! Jag var just och rekade en sjö där det finns både nors och siklöja. Hjälpte till bygga en brygga. Tydligen skall det vaka rejält av småfisk där lugna kvällar 10 meter från bryggan (siklöja?)

    SvaraRadera
  3. Jag får nog ta tillbaka det, en slätvar gör alltid en tur spektakulär! Även om det var den minsta jag fått och dessutom en riktig slumpfisk på stillaliggande b-mete! Synd patrik att du inte prickat in sånt väder som jag hade när du varit nere, då hade du säkert haft minst 1 ny art kanske 3! Oxsimpa är där alltid och totalt såg jag 5 tungor på ett område på 3x2 meter!

    SvaraRadera