Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 13 oktober 2014

En riktigt tjock gädda!

I lördags morse åkte jag söderut för två dagars vertikalfiske med Staffan, målarterna var gädda och gös med sikte på de riktigt stora.

Staffan har radat upp fina fångster under året och är dessutom sugen på att ta tillbaka ligarekordet på gädda.

Det var en häftigt dimmig morgon med en sol som bröt igenom då och då.


Redan innan jag var framme hade Staffan hunnit landa en fin gös på 4kg.


Väl framme så hade dimman lättat och det var nästan oförskämt bra väder för att vara höst, sol, varmt och vindstilla!

Staffan riggade snabbt upp två vertikalspö med stora jiggar och sen åkte vi ut!


Efter fem minuters letande så sade Staffan att det stod en gädda en liten bit från båten som han kunde se på ekolodet.

Han ställde båten rätt och bad mig skicka ner jiggen.

Jag hann göra ett litet ryck sen högg det till ordentligt!

Linan sprutade ut och spöt slog tilloch med mot relingen då jag inte riktigt var beredd på en så hård kamp.

Snart nog kunde jag ändå pressa upp en fin gädda på 6,25kg


Vi vinkade adjö år fisken när den glatt simmade tillbaka och sen åkte vi för att hitta nästa fisk..

Ett misslyckat släpp senare så var det dags igen!

Nu sade Staffan att han trodde att det stod en riktigt fin fisk under båten.

Jag lyckades aldrig komma ner till fisken med jiggen för fisken satte fart upp mot jiggen så fort den hade hunnit sjunka någon meter under båten och mötte upp jiggen i ett rejält hugg!

Jag känner direkt när jag sätter mothugget att det är en rejäl tyngd bakom fisken, denna känns klart större än den 6 kilos gädda som jag precis fångat.

Det sprutar ut lina i ett par riktigt tunga och fina rusningar men efter någon minut kan jag börja pumpa upp fisken som när den bryter ytan lockar fram ett par upphetsade svordommar från mig och Staffan.

Vi är överens om att det är en stor fisk och Staffan säger, det där är pb!

Mitt pb är den Vätterngädda på 8,6kg som jag tog i våras men denna ser större ut.

Staffan håvar utan incident fisken och ett glädjerus utbryter i båten medans fisken säkras utanför båten.

-Vilken buk! Visst sade jag att denna var större på ekot!? säger Staffan uppspelt.

Vi tar in fisken i båten för vägning mätning och fotografering, 108cm är personbästa och 9,8kg är en höjning av pbt med hela 1,2kg! En fantastisk känsla!


Fisken får simma tillbaks och nu börjar vi undra vart detta ska sluta, vi har bara fiskat förmiddag och det har redan blivit en gös på 4kg coh två gäddor på 6,25kg respektive 9,8kg och 108cm.

Det slutar tyvärr där.

Vi fiskar tills det bli mörkt och en bit in i mörkret men får inga fler hugg.


Även om förhållandena känns rätt med svag vind och mulet väder på söndagsmorgonen så är fisken (sånär som på en tappad mindre gös åt Staffan) ganska ointresserad av våra beten.


Vi fiskar fram till lunch men får ingenting.


Totalt sett är vi jättenöjda även om det var väldigt märkligt att få tre fina fiskar direkt och sedan ingenting på ett helt dygn.

Tack Staffan för grym guidning till den största fisken jag fångat i Sverige!

Det blir 110 poäng för Staffan och 400 poäng för mig!

Det skiljer nu bara 600 poäng mellan mig och Marcus i kampen om guldet med två och en halv månad kvar av året!

/Hasse

6 kommentarer:

  1. Grattis igen! Riktigt fin gädda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja när alla andra drar mulle å fenknot så känns det bra att kontra med en bamsegädda ;)

      Radera
  2. Frågan alla ställer sig: var den större än Zlatans?!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kul med en skyttekung som också är gäddkung :)

      Radera
  3. Sjukt väder i Lördags, det var ju underbart! Grattis till en fin Gädda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Verkligen ett minne för livet ;)

      Radera