Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 7 oktober 2014

Med spöböj i New York!

Som en del vet så har jag varit i New Y​ork.
De ingen vet var att det blev även lite fiske.
Jag hade först problem med att få tillstånd men efter mycket om och men och en del mail till USAs motsvarighet till naturvårdsverket så lyckades jag till slut få ett tillstånd.
Så i Torsdags var det dags.
Jag hade packat ner ett litet teleskopsspö och lite tillbehör. Nästa problem var att hitta bete. Inte en lätt uppgift mitt inne i New York City.
Efter att ha frågat mig fram i en massa butiker hittade jag en liten marknad där de sålde Catfish (mal) filé.
Det fick duga. Jag tog en liten ryggsäck och gick ner till Hudson river. Betade kroken och kastade ut.
Nästan en timme gick innan jag kände ett ryck i spöt. En ganska hård fight resulterade i en Striped Bass eller Strimmig havsabborre.
Strimmig havsabborre - Morone saxatilis kan bli upp till 150cm lång och snittar 70cm som vuxen, detta var en liten gynnare!

Fisken vägdes in till 0,15 kg och mättes till 26 cm.
Efter återutsättning försökte jag en stund till men allt som kom upp var en blå krabba.

Jag bestämde mig för att flytta mig och gick längs med floden tills jag hittade en stor pir med fina bänkrader längs räcket. Perfekt för fiske.

Det var något speciellt att fiska med New Yorks skyline i bakgrunden.

Där var även några andra som fiskade och när jag efter ungefär en kvart fick upp en liten fisk kom en gubbe fram till mig och frågade vad jag använde som bete. Han talade även om att det var en blackfish jag hade fångat. Efter lite research har jag dock kommit fram till att det är mer troligt att det var en Black Seabass eller Svart havsabborre. Fisken vägdes och mättes till 0,18 kg och 21 cm.
Black seabass eller Centropistrias striata är en mindre art av havsabborre som blir upp till 60cm och vanligen ligger mellan 20-30cm.

Då jag såg att fisken blödde en del så frågade jag om fiskaren ville ha den varpå han blev överlycklig.
Fiskaren som hette Nelson berättade att han hade fiskat hela dagen utan att få någonting och när jag kom så tyckte han först synd om mig men när han såg att jag fick fisk så ville han veta min hemlighet. När han fick reda på att jag använde mig av catfish så skrattade han gott och sa att han aldrig hört någon använda det som bete.
Själv hade han någon form av jätteräkor som bete och efter en stund så ryckte det även i hans spö. Han sa åt mig att ta det då han var upptagen med att rigga ett annat spö.
Upp kommer en lakeliknande fisk som han kallade för ling. Jag har försökt att leta efter arten online men hittar ingen som jag tycker stämmer så bra.
Ling är tydligen ett vanligt namn för ganska många mal/lake liknande arter. Men ny art för mig och den vägdes och mättes till 0,25 kg och 30 cm.
Spotted hake är det riktiga namnet - Urophycis regia
Upp till 41cm och vanligen 17cm, detta är alltså ett riktigt fint exemplar!

Vi fortsatte att prata och fiska i ett par timmar och jag fick upp en krabba som han fick av mig varpå han nästan grät av lycka. Vi hade flera missade hugg och Nelson fick upp två små knotfiskar.
Jag fick tre krabbor till som han fick innan jag var tvungen att gå då vi skulle till Times ‘Square och käka.
Tanken var att jag även skulle fiska på Lördagen men då det regnade för mycket så tog jag en sväng till piren igen på Söndagen. Dessvärre så var inte Nelson där men jag fick fisk ändå.
Först kom en striped bass som var betydligt mindre än den första och sedan två stycken fiskar jag inte lyckats identifiera. Jag tror det kan vara bluefish. De vägdes och mättes i alla fall till 0,13 kg 24cm och 0,1 kg 24 cm.
Bluefish eller Pomatomus saltatrix är en vanligt förekommande fisk i området som kan bli upp till 130cm lång och vanligen mäter runt 60cm. Detta var alltså en knatte bluefish mått mätt.

När jag fiskat i några timmar så ringde det på telefonen, vi hade missat att checka ut så det var bara att packa ihop och skynda tillbaka till hotellet.
Totalt 4 nya arter på 6 fiskar. Jag fick även se Berras okända tvillingbror. Han var så lik så jag var nära på att börja snacka svenska med honom flera gånger.
Helt klart en fantastisk stad och en underbar resa. Men mer om det en annan gång.

Skitfiske
/Andy

Poängsättningen för de fyra nya arterna blir efter att ha kollat närmre på andra fiskar som blir lika stora som följer.

Strimmig havsabborre (STRI) 5p 5hg=10p +2p/hg till 3kg därefter +5p/hg 

Black seabass (BLAS) 10p 2hg=20p + 20p/hg

Spotted hake (SAKE) 10p 1hg=20p +20p/hg

Bluefish (BLIS) 5p 5hg=10p +2p/hg till 3kg därefter +5p/hg 

Totalt får Andy alltså:
2 strimmiga havsabborrar 0,15kg 26cm (NY ART + DLR), 
1 black seabass 0,18kg 21cm (NY ART + DLR),
1 spotted hake 0,25kg 30cm (NY ART + DLR),
2 bluefish 0,13kg 24cm (NY ART + DLR), 0,1kg 24cm (tangerat ligarekord längd).

Detta ger Andy en totalpoäng av 1050 poäng vilket tar honom mycket närmre Adam på tredjeplatsen som nu bara ligger drygt 1300 poäng framför Andy! Detta ser alltså plötsligt ut att bli en kamp mellan minst fyra deltagare ända in i vintern!

Andy blir dessutom den fjärde deltagaren i år att ta sig över 10000 poäng!

/Hasse

5 kommentarer:

  1. Tjena, fisk nummer två är helt klart en black seabass. Minimimått I New York är 13 tum (33 cm) så din vän får hoppas ingen fiskepolis såg honom :-)
    Bor sedan några år strax utanför NY, på NJ-sidan, fiskar en del efter alla de arter du fångade men framför allt striped bass, normalstorlek ute i havet ligger på 5-10kg. Hör av dig om du kommer tillbaka så kan vi åka ut på riktigt fiske, mvh Rikard Fröberg
    rikard.froberg@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hörde något liknande när det var för sent. Är inte striped bass fredad?
      Kommer deffinitivt höra av mig om jag åker tillbaka. Tackar för erbjudandet!

      Skitfiske

      Radera
    2. Nej, striped bass är inte fredad. Minimimått på 28 tum och max behålla två fiskar per dag. Stort sportfiske efter denna art från Delaware upp till Massachusetts. Hos oss vandrar de mest förbi (finns även en stationär population I Hudson River) så vi har Fiske på våren och hösten. Höstfisket har précis börjat och kommer förhoppningsvis vara en bit in I December.

      Radera
  2. Jäklar så häftigt med fiske i N.Y. Stort grattis till fina fiskar och fina men välförtjänta poäng.

    //Albin.

    SvaraRadera
  3. Tackar! Det var en speciell upplevelse.

    SvaraRadera