Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 3 oktober 2014

Reg - regn (när 60-60 blev till tungafest!)

Igår kväll träffades jag och Marcus nere vid havet för att försöka en gång för alla fånga den 60:e arten vardera.

För Marcus är det den 60:e arten i Sverige som hägrar och för mig den 60:e arten i år i Sverige.

Slätvar stod högt på min WANTED - lista.

Piggvar fanns bland Marcus drömfiskar, men det blev inte riktigt som vi tänkt oss.


Det började hugga så fort det började skymma.

Marcus hann få ett gäng lerstubb på microfiske och jag ett par torskar innan den första spektakulära fisken dök upp!

En slätvar i halvkilosklassen låg och lurade på bottnen och vi sightfiskade på den en stund innan den simmade iväg...

Vi hade nu inlett vadfisket och efter 10 minuters vadande ser jag en tunga som lätt är ligarekord!

Jag placerar min sandmask agnade storlek 2 krok ett par cm framför munnen på den.

Jag sänker styrkan på min pannlampa och anar hur sandmasken rör på sig lite innan jag ser hur tungan slukar allt med hull och hår!

Fighten blir kort men fisken sprattlar som bara en tunga kan och pulsen är hög när jag lyften in fisken i min vattenkikare.


Hurra - definitivt ligarekord och pb. ska den räcka till storfiskregistreringsvikt?

Fisken mäts till 34cm och väger 380 gram - en kross av mitt gamla ligarekord (0,151kg 26cm)och därtill reg!


Marcus suckar och ser hur ligaledningen sakta äts upp, men är glad för min skull!

Vi går ut igen i vattnet, tungan får simma tillbaka.

Jag hittar en ny var som Marcus får fiska på och medan Dalmasen försöker lura varen så hittar jag ännu en tunga, denna är ännu större än den förra!

Det går bara några sekunder sen tar tungan betet..

Men lossnar i mothugget och simmar in i en tångruska!

Jag tillkallar Marcus som skrämt iväg sin var...

Tungan står till hälften in i en tångruska som vi lyfter bort sakta.

Jag hinner inte reagera innan Marcus är där med sin maskagnade krok!

Vi håller på en bra stund och tävlar om tungans intresse men tungan är inte intresserad och simmar bort en liten bit. Marcus tappar intresset och letar vidare efter fler piggvarar.

Men jag ger mig inte, jag tycker att tungan inte verkar särskilt rädd.

Det går några minuter men helt plötsligt gör tungan ett utfall mot min mask och därefter slinker mask och krok in i munnen på besten!

Mothugget sitter denna gång och fighten är rätt så brutal, tungan drar ut slir och gör ett par varv runt mig innan jag kan landa den.


Denna tunga är klart större än den förra, 550gram och 38cm, nytt ligarekord och ännu ett reg!


Denna fisken ser så smaskig ut att jag sätter kniven i den, det blir festmåltid i helgen.

Marcus suckar än mer nu och går slentrianmässigt runt utan plan och vilja men tjoar plötsligt!

Ännu en var har dykt upp, vi ser tydligt att det är en piggvar och misstänker att de andra vi sett varit slätvarar.

Men inte heller denna varen hugger och Marcus missar även två stora tungor innan mörkret i Marcus fiske vänder till strålande pannlampesken!


Marcus tjoar vilt, en rejäl tunga sitter på kroken och linan sprutar ut i en fin rusning, jag skyndar bort mot den tjoande mygelmetaren och fångar tungan i min vattenkikare!


Det är en fin fisk som är nästan lika stor som mitt ligarekord.


490gram och 35cm får vi tungan till efter att ha vägt den på två vågar som visade samma.

Reg-tunga för Marcus också och nu kan vi fiska helt utan press!

Vi fångar några oxsimpor och rötsimpor mest för att det är så sjukt kul och dessutom grymt coola fiskar!


Men vi har vadat omkring i det kalla vattnet ett bra tag och det är kall fuktig luft som lägger en tung fuktig dagg över hela fiskeplatsen.


Vi beslutar oss för att avsluta vadfisket och tar oss iland för att varva ner våra artjägarnerver  med lite bottenmete.

Några skrubbor, en vitling och en vilsen liten öring senare så packar vi ihop.

Bara för att möta Adam vid parkeringen!

Adam är fast besluten att fiska tills han också fångat en reg-tunga och tar sig ner till stranden samtidigt som vi åker hem mot våra sängar.


Det blir en tung-tunga satsning för Adam som fiskar på två as och fångar en liten tunga som tröst.

Det blir mer tungafiske i höst kanske redan i helgen men Adam misströstade när han ringde och berättade om sina magra resultat.

Totalt fick vi:

Hasse
 2 tungor 0,380kg 34cm (dubbelt ligarekord vikt och längd) REG, 0,550kg 38cm DLR REG.
2 rötsimpor
1 oxsimpa
3 skrubbskäddor 0,3kg
1 havsöring
2 torskar 0,5kg

Marcus
1 tunga 0,490kg 35cm REG
4 rötsimpor
2 oxsimpor
6 lerstubb
3 skrubbskäddor 0,3kg
1 vitling
1 torsk

Adam
1 tunga
6 rötsimpor 0,15kg, 0,12kg
1 oxsimpa
6 skrubbskäddor 0,5kg, 0,4kg, 0,3kg
1 sandskädda

Poängfördelningen blir således:

Hasse 921p
Marcus 314p
Adam 160p

Det medför inga förändringar platsmässigt i tabellen, men jag rycker ifrån Adam och närmar mig Marcus i toppstriden som nu ser ut så här:

Aktuell ställning 2014-10-03

  • 1. Marcus 14251p
  • 2. Hasse 13122p
  • 3. Adam 11807p
  • 4. Andreas 9403p
  • 5. Petter 6570p
  • 6. Staffan 5250p
  • 7. Berra 3992p
  • 8. Albin 2761p
  • 9. Pär 1351p
  • 10. Thede 1142p
  • 11. Linus 868p
  • 12. Calle 804p
  • 13. Peter 803p
  • 14. Christian 798p
  • 15. Sanna 542p
  • 16. Edvin 404p
  • 17. Vilmar 330p
  • 18. Pernilla 316p
  • 19. Simon 275p
  • 20. Love 250p

/Hasse




5 kommentarer:

  1. Fina tungor det där! Grattis igen!

    SvaraRadera
  2. Häftiga fiskar. Grattis, spännande läsning!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Grattis Hasse du är hett piggvar över 5 kg två regg tungor direkt varför ta en lixom när man ändå är i gång :-)

    SvaraRadera
  5. Tack alla!! Ja det är galet coola fiskar, jag kunde inte låta bli att fånga en till! Men vi såg många så det hade nog kunnat bli fyra var om alla nappat!

    SvaraRadera