Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 13 april 2015

Gran Canaria

Som det skrivits om tidigare har några fiskeligamedlemmar, närmare bestämt 10 stycken, varit på semester på Gran Canaria. Bjudna av snälla mamma/mormor/svärmor Gunilla, som nog tyckte att svärsönerna magrat av det senaste året för hon bjöd även på All Inclusive. När tröjorna åkte av i värmen och två blekfeta 30+:are blottade sina bringor insåg hon nog sitt misstag...

Hotellet låg i området Bahia Feliz, ett stenkast från havet. Vi mötes på torsdagen av trevlig personal, fint väder och god mat.



Redan innan vi åkte hade det bokats två båtfisketurer. En tur där jag, Thede och Calle skulle pröva lyckan och en annan där Stina och Sanna skulle försöka pressa storfiskar. Jag hade givetvis sett till att få med mig några spön för att se vilka arter som fanns att få från land.

När maten lagt sig till ro i kistan på fredagskvällen var det äntligen dags att blöta några krokar. Vi satte på sillhäcklor på två spön och gick med övergödda steg ner till havet. Vi fiskade i kanske en halvtimme och det var bara jag som fick något. En lite ettrig fisk med skräckinjagande tandgarnityr!
Atlantisk ödlefisk
Den tillhör samma släkte som den brushtooth lizardfish Andreas i Thailand. Fisken jag fångade var en atlantic lizardfish, Synodus saurus. Vilket borde bli atlantisk ödlefisk!  Fisken vägde 50 gram och var 20 centimeter lång.


På lördagsmorgonen var Thede, jag och Calle taggade till 1000! Det var dags för vårt båtfiske. Vi blev upphämtade på hotellet av kaptenen själv i hans lilla minibuss. Färden till båten tog ca 40 minuter och kan liknas vid den körning Hans Majestät aka Hasse utövar när han är lite stressad.... (För er som inte vet så är det inte pensionärskörning precis, be till fiskegudinnan att ni slipper uppleva det.)
Förväntasfulla grabbar
  Vädret var riktigt bra med endast svaga vågor och halvmulet, perfekt båtfiskeväder! Jag och Calle försågs med rejäla spön och tunga rullar medan Thede fick ett mindre kit med mindre krokar. Det dröjde ett bra tag innan det började nappa, det var våra medfiskare(tre polacker och två tyskar) som började ta rockor och de lyckades även landa en fin haj på en 20-30 kg innan Calle fick napp. Calle pressade mödosamt upp fisken från cirka 80 meters djup och snart hade även han fått upp en rocka.
Spjutrocka 20 kg

 En 20 kilos vanlig stingrocka (spjutrocka) hade fattat tycke för Calles paternoster-tackel agnat med fiskstrimla. Inte långt efter att Calle sett sin spjutrocka simma ner mot djupet igen, ryckte det åter i hans spö och även den här gången satt mothugget. Calle upplever att fisken känns större och han får kämpa ett tag innan fisken synar däck. Upp kommer fisken och denna gång är det en annan typ av rocka nämligen en Round fantail stingray. Fisken uppskattas till omkring 25 kg.
Round fantail stingray 25kg
Jag och Thede övervägde länge och väl om vi skulle be kaptenen stycka upp Calle i lagom agnbitar när Thede tillslut lyckas kroka något. Spöböjet vittnar om en inte allt för stor fisk. Thede landar sin första Större medelhavsabborre. Dessvärre la min mobil tillfälligt av så den fina fisken förevigades aldrig på bild. Men vikten låg på omkring 250 gr.
Tillslut lyckades även en imbecill som mig att få napp. Mothugget sitter som en smäck, varpå fisken gör en tung rusning och jag känner att fisken är tung. Under ett antal minuter kan jag inget annat göra än att hålla full press på fisken då den bara står och tjurar. Efter ett tag börjar det dock hända lite och jag pressar mödosamt upp fisken. När den kommer upp till ytan ser jag att det är en skitfet rocka. Fisken huggkrokas och lyfts delvis upp i båten, med vissa svårigheter för kaptenen.
Min största fisk är ett faktum! Det visar sig vara ytterligare en art av stingrocka, nämligen Roughtail stingray.
Roughtail stingray 60 kg
Kaptenen uppskattar fisken till 60 kg efter några snabba bilder släpps fisken i igen.
Jag tyckte att det var så roligt att ta stingrocka så jag släppte ner igen och krokade fast en till!
Round fantail stingray 20 kg
Turligt nog var det en ny art för mig, Round fantail stingray på 20 kg.
Därmed var mitt och Calles båtäventyr på Gran Canaria över. Thede som var extremt missnöjd med sitt fiske fick ytterligare en chans, då han fick följa med tjejerna ut på deras tur.

Jag och Calle började dock på ett nytt äventyr!
Landfisket!
Först hjälpte Vilmar och Love oss att skaffa agnfisk. Love var först ut av tvillingarna att ta fisk, när han utrustad med farsgubbens 10ft spö fick en dubbel på sillhäcklan.
Love med Ödlefisk och Havsabborre
En Ödlefisk på 60 gr 21 cm och en havsabborre på 80 gr och 21,2 cm.


Morgonen efter kontrar Vilmar med att ta två ödlefiskar på vardera 18 cm och 45 gr respektive 50 gr.
Tillsammans med bläckfiskbitarna som jag och Calle tjatade till oss på restaurangen, var agnet ordnat. Restaurangpersonalen kunde ingen engelska och de verkade tycka att vi var dumma i huvudet som skulle äta rå bläckfisk!
Vi tacklade upp några paternoster-tackel och vadade ut en bit för att komma så långt som möjligt med våra relativt tunga tackel. Fiskarna som nappade lämnade oss häpna och lite förfärade över vilka monster som simmar i havet. Vi hade ett tiotal absurda napp som alla inledes med sjuka rusningar och allt som oftast blev det inget stopp på rusningen förrän linan gick av. Några gånger kände vi att vi hade någon form av kontroll men det slutade ändå med rätad krok, linbrott eller utspottad krok. Lågvatten och skymning var den tid då de var aktiva.
Under dagarna som går gäckar dessa fiskar oss.

Så var det måndag och dags för tjejerna och Thedes båttur. Vädret var klockrent med ännu mindre vågor än vår tur och nästintill vindstilla.
Sanna fick ett liknandespö Thede hade haft på föregående tur, men hon lyckades plocka rocka ändå. Hon var först med att ta fisk på båten men det var inte rocka utan en större medelhavsabborre och en rödbraxen som min fru lyckades drilla upp i båten.

Sanna med rödbraxen 2 hg och större medelhavsabborre 1 hg
I nästa nedsläpp får hon napp igen och upp kommer en lite större fisk.
Sanna med spjutrocka på 2,5 kg
En spjutrocka på 2,5 kg.
Thede blev nog lite sur när han landade den här fisken.
Thede med större medelhavsabborre på 1 hg
En större medelhavsabborre var inte vad han var ute efter och han fick byta spö. Då lossnade det! Upp kommer först en örnrocka på 7 kg
Thede med örnrocka 7 kg
Och sen ytterligare en örnrocka på 7 kg
Thede med sin andra örnrocka 7 kg
Han avslutar sitt Gran Canaria-fiske med att ta en spjutrocka på 10 kg
Spjutrocka 10 kg
Stina lyckas även hon ta en fin fisk under båtturen. Hon slår till med ligans andra roughtail stingray och hennes fisk väger 30 kg. Hon tar därigenom den största fisken på tjejligan genom alla tider!!
Stina med roughtail stingray på 30 kg
Så avslutas båtfisket för familjerna Alexandersson.

Fortfarande gäckar de fiskar som tagit mina och Calles bottenmeten. Jag och Sanna går ner en kväll och bottenmetar lite. Sanna avviker för att gå och fråga Thede om han vill vara med. Då hugger det igen och återigen följs hugget av en sjukt lång rusning, medan jag står och låter fisken rusa kommer Stina gående så även hon får se kraften i fisken. Till slut stannar fisken upp och jag kan börja känna lite på fisken. Snabbt konstaterar jag att den är helt otroligt tung. Efter ytterligare en lång rusning tappar jag fisken. Inget mer händer på ett bra tag! Sanna kommer tillbaka med Thede och Stina beger sig tillbaka. Snart vill även Thede och Sanna avsluta, men jag ber att få stanna en liten stund till. Bra val! Efter ett mycket mindre napp, men ändå av samma karaktär som de övriga, lyckas jag landa en 3 kilos spjutrocka på 72 cm.
Spjutrocka på 3kg 72cm
En liten tröst att få veta vad det är man har tampats mot de sena kvällarna, även om den var liten i jämförelse med de andra nappen.
Och det är faktiskt den sista fisken som tas på resan!

Summan av kardemumman blir:

Poängsättningen blir:
För de större rockorna; spjutrocka, roughtail stingray och round fantail stingray blir det som hälleflundra dvs 20p 1kg=30p +2p/hgg
Örnrocka: Som gädda dvs 1kg=10p +1p/hg till 5kg därefter +5p/hg
Atlantisk ödlefisk: Poängsättningen blir snarlik den något större thailändska släktingen 10p 1hg=20p +20p/hg
Rödbraxen: 10 p 5p/hg
Större medelhavsabborre: 5p 1hg=10p +25p/hg

Poängskörden följande:

Vilmar: 2 Atlantisk ödlefisk  20p

Love: 1 havsabborre (+ligarekord längd), 2 Atlantisk ödlefisk(+ligarekord längd och vikt) 70 p

Sanna: 1 Större medelhavsabborre, 1 rödbraxen(+ny art +ligarekord vikt), 1 Spjutrocka 130p

Stina: 1 Roughtail stingray 630p

Thede: 2 Större medelhavsabborre( +ligarekord vikt), 1 Spjutrocka, 2 Örnrocka(+ny art +ligarekord vikt +tangerat ligarekord vikt) 635p

Calle: 1 Spjutrocka(+ny art +ligarekord), 1 round fantail stingray(+ny art +ligarekord vikt) 1000p

Adam: 3 Atlantisk ödlefisk(+ny art +ligarekord vikt och längd +tangerat ligarekord längd), 1 Roughtail stingray(+ligarekord vikt), 1 Round fantail stingray, 1 Spjutrocka(+ligarekord längd) 1840p


----E Adam



 

4 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat! Trevlig läsning, grattis till de spektakulära fångsterna.

    /// Albin

    SvaraRadera
  2. Så mycket jag missade! Låter som en annan resa.
    Tack för att du inte kommenterade undertecknads vita övervikt.
    Gunilla, mamma, svärmor, mormor

    SvaraRadera
  3. Galet häftigt fiske! Ska bli intressant att se poängen imorgon ;)

    SvaraRadera
  4. Fint inlägg, Adam! Härliga minnen
    /Stina

    SvaraRadera