Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 12 augusti 2015

Artsatsning som gick hem!

Jag har under hela semestern försökt att få familjen till att vilja åka iväg med mig på en artsastning efter groplöja och bäckröding. Efter flera veckors tjat lyckades jag till slut få min vilja igenom:)

Första stoppet blev en bäck i trakterna kring Mullsjö. Vi stövlade ned till bäcken och plockade 3 bäckrödingar och ilade vidare. Jag, Vilmar och Love tog varsin.


Nästa anhalt var Skinnaregölen, Hökensås, för att bocka av groplöjan. Det visade sig vara tämligen lätt och snart hade jag, Sanna, Vilmar och Love lyckats landa flera fina groplöjor.
Jag kunde givetvis inte åka ifrån Skinnaregölen, med vetskapen att jag slängt ut 240 kr på fiskekort för 1 timmes fiske, utan att försöka ta ligarekord. Efter att ha plockat ett gäng fick jag tillslut en fisk som var lite grövre än de andra och mycket riktigt slog den det tidigare rekordet på 4 gram, då fisken jag landat vägde 4,4 gram dock var den 4 mm för kort för att rå på längdrekordet på 8,7 cm. Jag nötte vidare för att även sno längdrekordet, vilket jag gjorde med en fisk på 8,8 cm och 4,4 gram(tangerat viktrekord och nytt längdrekord).







Tanken var sen att köra till Lidan för att slå upp tältet och fiska vidare på. Efter en hel del letande lyckades vi, när tålamodet svikit och hungern slagit till ordentligt, hitta en plats där vårt 58-manna tält fick plats! Kanske inte 58- manna tält men det kändes så, sjukt svårt att hitta en tillräckligt stor plats nära vattnet. Väl på plats och utfodrade började vi fiska. Det var helt fullt med "sutarsmack" och Vilmar som varit riktigt fiskesugen den senaste tiden fick äntligen lön för mödan. Efter en lång och hård fajt landade han sin första sutare någonsin. Fisken vägdes in på 1,05kg och fångstmannen var mäkta imponerade av den stridslystna fisken.

Resten av kvällen och kommande förmiddag bjöd på lite smått och gott såsom abborre, braxen, mört, löja, gärs och sarv.







Summeringen ser ut så här:

Vilmar: 
1 Groplöja (8,1 cm)
1 Sutare (1,05kg)
1 Bäckröding
1 Abborre
2 Löjor

Poäng: 73 p

Adam:
14 groplöja (8,0 8,4 8,2 8,2 8,2 8,5 7,5 7,4 8,4 8,0 7,7 7,7 7,2) 8,3cm 4,4gr och 8,8cm 4,4gr
1 bärckröding (34,5 gr 16 cm)
1 braxen (0,7 kg)
3 abborre
3 sarv
2 löja
1 mört
1 gärs

Poäng: 1026 p

Thede:
1 braxen

Poäng: 3p

Edit:
1 abborre

Poäng: 1p

Love:
1 groplöja (7,5cm)
1 bäckröding
1 abborre
2 löjor

Poäng: 43p

Sanna: 
1 groplöja (8,3cm)

Poäng: 40p

----E Adam

1 kommentar: