Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 8 augusti 2015

Gösta

Efter en fasansfull felräkning av Marcus visade det sig att jag inte alls ligger en art före. Detta måste åtgärdas. Då Marcus skulle ut och resa nästa dag så skojjade vi om att jag skulle skynda mig. 
- Jag ringer dig imorgon innan du går på planet klockan 8:30 när jag plockat en ny art. 
Kaxar jag mig. 
- Jo tjena!
Skrockar Marcus. 

Genast ringer jag till göskungen Petter. Finns det någon som kan hjälpa mig att äntligen knäcka denna förbannelse som hägrar över gösen så är det Petter. 

En plan smids och det blev inget sovit den natten. 
Klockan 01:30 rullar en blå Volvo ut från parkeringen på väg mot Hässleholm. Väl framme drygt 2 timmar senare fylls bilen till taket med motorer, bensindunkar och allt möjligt konstigt som gösen kan tycka om. 
Vi inväntar en lucka i ösregnet innan vi rullar vidare till Finjasjön. 

Likt Dalarnas träskmarker blev vi massakrerade av myggor medan vi lastar båten. Detta resulterade i en effektivitet som aldrig skådats. Petter kutar fram och tillbaka mellan bilen och båten och avslutar med att kasta sig bak i båten och stegra iväg med den över det kalla vattnet. 

Vi testar först på djupet med stora vobblers. Petter muttrar något om att om några timmar kommer här va bra med hugg.
- Va fan gör vi här nu då?!
Utbrister jag. 
Vi förflyttar oss till lite grundare vatten och efter sekunder känner Petter ett hugg och han demonstrerar med vana hur man ska landa min målart. 

Vi kör en vända till och den här gången är det mitt spö som bugar. En dramatisk men mycket lugn fight inleddes. Jag vevade, fisken gjorde ingenting, jag pumpade, fisken gjorde ingenting, jag pressade, fisken vred stjärten lite. Hjärtat stannar en stund innan Petter räcker över håven till mig. När jag tittar ner så ligger den där. Min första gös. 
Så länge jag har jagat den och nu ligger den framför mig. Det är nästan så tårarna kommer när jag utbrister i glädjerop. 

Efter lite sexig fotografering. Får den friheten åter och jag skickar genast en bild till Marcus som fortfarande ligger och snarkar. Vilket underbart sätt att starta dagen. Att få veta att din vän lyckats med 65 
arter när du själv bara har 64. 


Så fortsätter vi och helt plötsligt känns det som världens lättaste art. 1, 2, 3, 4 gösarna radas upp. Marcus ringer förtvivlad. Han spottar och fräser i andra ändan av luren. Han hade inte riktigt hängt med på att jag var seriös när jag sa att jag skulle ta en ny art innan han åker. 
Vi kommer fram till att grön rapala går hem hos gösarna idag och innan vi är klara så har inte mindre än 13 gösar synat båten. 


Då Petter är en sån där...sportig jävel så får vi ge oss för att han ska vara utvilad till match. Men jag fick ju vad jag kom för och mer därtill. 

Skitfiske
Andy


Petter:
6 Gösar (1,2 1,2 1,4 1,4 1,5 1,6kg)
1 Gädda (1 kg)

Andy:
7 Gösar (1,14 1,52 0,5 1,0 1,1 1,5 2,18kg)
Största mätte hela 61cm. 

Petter: 176p
Andy: 172p

 /Andy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar