Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 12 augusti 2015

En eloge!

En eloge till alla ärliga fiskare som till exempel Anders Henriksson.

I flera dagar har jag försökt fånga boniton i Bua.

Det har inte blivit någon bonito för min del men många andra har lyckats, de flesta står dock inne i förbudsområdet där varmvattnet kommer ut från kärnkraftverket.

Visst ett idiotiskt förbudsområde, det skriver jag under på men det är kanske också det mest välskyltade förbudsområdet på västkusten.

Några står dock utanför förbudsområdet och jag har sett fyra fiskar landas från land av fiskare som endast fiskat på det tillåtna området.

Anders Henriksson, Adam Alexandersson och Andreas Schild samt en kille jag inte vet namnet på.


Ärliga killar.

Välförtjänt fisk!

Så här ser de yttre skyltarna ut, i området finns också tydliga kartor för vart man får fiska.

Lite längre bort skymtar tjuvfiskarna.

Roligast var när ett 50-tal tjuvfiskande män, kvinnor, barn och ungdomar fick panik för att fisketillsynsmännen kom. 

Två kumpaner kom springandes ner för backen från parkeringen och skrek - TILLSYNSMÄNNEN KOMMER!!

Som ett myrbo myllrade tjuvfiskarna iväg längs stränderna upp på bergen, in i grottorna eller skakade av rädsla bakom någon sten.

När tillsynsmännen kom ner var det inte en kotte kvar.

Strax efter att tillsynsmännen försvunnit kröp det fram tjuvfiskare ur varje vrå igen.

Roligt men lite tråkigt också, extra tråkigt att försöka ta fisken på ärligt sätt och hela tiden se chanserna minska när andra fyller sina kassar till bredden i förbudsområdet.

Det har dock blivit lite fisk, en skärsnultra som bifångst under bonitofisket och sedan hann jag och Adam med en tur till Ätran.

Här blev det 2 löjor, 2 färnor och 4 mörtar till Adam.

5 abborrar och en bäcköring till mig.

Även Marcus har varit ute och rapporterar 6 stensnultror och en makrill från piren i Halmstad.

Adam 16p
Hasse 7p
Marcus 14p

/Hasse


3 kommentarer:

  1. Bra inlägg Haze! Kul att se att några ärliga själar finns =) Riktigt tråkigt att så många skiter i förbudet även om man kan ifrågasätta det. Ett förbud e ju trots allt ett förbud oavsett. Hoppas du nyper din Bonito snart! Smakar extra gott med en ärlig fisk. mvh Niklas

    SvaraRadera
  2. Bra där. kämpa på, den kommer snart! Minns när jag fick mina Bonitos. (2010) Då fanns det fisk långt utanför förbudsområdet. Fiskade visserligen från båt. Fisken fanns ju även kvar långt fram på hösten, så det är inte kört ännu!

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet Hasse!
    Hade jag varit tillsyningsman i området hade jag satt mig i förbudsområdet med lite fika och bara väntat tills någon intet ont anande ställer sig och fiskar där.

    SvaraRadera